Factuur vorig jaar inboeken

Abonneer

Hallo allen,

Ik heb per 1 januari 2017 een eenmanszaak opgericht. Voor de oprichting van deze eenmanszaak heb ik van de KvK een factuur ontvangen, welke ik graag zakelijk wil betalen. De factuurdatum is echter in december 2016 en ik houd pas per de oprichtingsdatum (1-1-2017) een administratie bij.

Moet ik deze factuur privé betalen of kan ik hem toch zakelijk boeken in Q1 van 2017?

Ik hoor het graag. Alvast bedankt.

Gr.,

Michel

Heb je de factuur nog niet betaald? Moet je dit niet direct pinnen (of was dat vroeger alleen zo)?
Als je deze nu pas betaald, mag je 'm op je zaak zetten, dus zakelijk betalen.

Beste mcawinkels, beste Michel,

Ook wanneer je deze eerder hebt betaald kun je deze natuurlijk zakelijk boeken. Datzelfde geldt voor de aanloopkosten die je hebt gemaakt (misschien heb je al spullen gekocht voor je onderneming? je kilometervergoeding naar het kvk kantoor toe etc etc)
Alle uitgaven die betrekking hebben met je onderneming, waarbij je het oog het om de kosten voor zakelijke doeleinden te maken, kun je in aftrek brengen.

Als je ergens vragen over hebt hoor ik het graag :).

//6figures

Bedankt voor jullie reacties. Ik doe mijn administratie in Moneybird. Als ik dan de oude factuur inboek, wat moet ik dan met de factuurdatum doen? Het gaat toch mis wanneer ik deze invoer in december 2016 terwijl ik alleen maar een administratie heb vanaf 1 januari 2017?

Ik hoor het graag. Alvast bedankt!

Groet,

Michel

Hallo Michel,

Ik weet niet of je al een oplossing hebt, maar hou het simpel. Je kunt de factuurdatum in moneybird op 1-1-2017 zetten.
Zoals 6figures aangaf mag je aanloopkosten inboeken als bedrijfskosten. Al deze kosten die je hebt gemaakt kun je dus op 1-1-2017 boeken.

Groet,
Benoit