Proeflessen gratis of niet?

Abonneer

Beste ondernemers,

Ik ga een yogastudio openen en wil net zoals mijn collega’s proeflessen aanbieden. Er moet natuurlijk een klik zijn.
Ik streef ernaar met elk persoon die een proefles afneemt een klik te hebben en te voldoen aan de verwachtingen, maar ik realiseer me dat er ook mensen zullen zijn die na een proefles toch geen abonnement willen afsluiten.

Proeflessen zijn ook enigszins onrustig voor de les. Een nieuwkomer moet je alles uitleggen. Dat is niet erg, maar als er elke les een aantal proeflessers tussen zitten dan gaat mijn aandacht daar meer naar uit dan naar de vaste klanten. Ik wil hier een goede balans in vinden. Ik zie bij mijn collega’s verschillen. Er zijn er best wel een aantal die een vast bedrag vragen voor een proefles, andere geven wel gratis proeflessen weg. Ik ben benieuwd naar jullie mening.

Je moet nog beginnen met je studio zeg je, dus veel vaste klanten heb je nog niet lijkt me. Ik zou daarom zeker gratis proeflessen aanbieden, want je wil leden werven.

Het is logisch dat je aandacht naar hun uitgaat tijdens je les, want je hebt leden nodig om een studio te laten bestaan. Als je een grote klantenkring hebt opgebouwd, kan je altijd nog geld gaan vragen voor een proefles, maar als startend ondernemer niet.

Mijn studio (dus waar ik lid ben, niet waarvan ik ondernemer bent), geeft de proefles ‘gratis’ weg mits je een vast abonnement afsluit. Als je dat niet doet dan wordt de proefles als reguliere les in rekening gebracht. Ik vind dat een prima oplossing.

Ik zou beginnen met gratis weggeven, omdat je net bent gestart. Ik zou het dan verpakken als aanbieding. Je merkt dan al snel welk percentage een abonnement afsluit en of het dus een goede marketingstrategie is.