btw binnen-buiten EU voor muziekdiensten

Abonneer

Goedendag,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met de volgende vraag over de btw van mijn onderneming.

Ik ben samen met een partner een onderneming begonnen (VOF). Wij leveren muziek aan onze klanten, voornamelijk op aanvraag. Het gaat hier voornamelijk om particulieren die muziek willen voor hun beeldmateriaal, video’s of een online-project.

Ik ben wanhopig op zoek naar een aantal antwoorden als het gaat om de BTW die wij wel/niet moeten rekenen en op welke wijze.
Wij verkopen zowel binnen als buiten de EU.

1. De eerste vraag is of ik, in de ogen van de belastingdienst, producten verkoop of diensten lever? Ik componeer de muziek voor een klant, en verkoop dat als product. Welke hoek moet ik dit plaatsen? Daarnaast is er ook nog zoiets als een digitale dienst, maar ik begrijp dat dit geldt voor een volledig geautomatiseerde download dienst (dus geen handmatig contact)

2. Ik lees op verschillende plekken dat componisten vrijgesteld zijn van omzetbelasting.
De prestatie van een componist of arrangeur valt in de vrijstelling. Schrijft een musicus een compositie of maakt hij een arrangement van een bestaand werk dan is hij over omzet uit verkoop of licentie van deze prestatie geen omzetbelasting verschuldigd.
Ik kan mij alleen niet voorstellen dat dit dus betekent dat als ik een muziekproduct verkoop (dit wordt gedownload van onze site na bestelling), ik hier geen btw over betaal. Ik neem tenslotte deel aan het economische verkeer. Is het een vrijgestelde dienst en hoef ik deze producten/diensten niet aan te geven?

3. Wij staan op het punt om een muziekstuk te componeren voor een particulier in de Verenigde staten. Over diensten buiten de EU krijg ik het volgende bericht:
De dienst is belast in het land van uw afnemer. De wetgeving van dat land geldt. Vraag de belastingdienst van dat land of en hoe u aangifte moet doen.

Dit zou betekenen dat ik deze dienst niet in mijn omzetbelasting vermeld (geen btw voor Nederland). Maar hoe zou ik contact moeten zoeken met de Verenigde Staten over die ene dienst? Ik vind het erg onduidelijk.

Hopelijk kan iemand mij helpen. Ik verdrink in de informatie, uitzonderingen, regels etc.

Alvast bedankt,
Wil

Beste Wil,

1) In mijn ogen lever je een dienst aangezien muziek niet tastbaar is.

2) Als jij de muziek componeert en verkoopt dan valt dit echt in de vrijstelling. Let wel op dat je dan ook geen voorbelasting (oftewel BTW op kosten) mag terugvorderen.

3) Als ik de casus vlug beoordeel moet je Nederlandse BTW toepassen zie printscreen.

Als je verder wilt sparren neem gerust contact met mij op.

Groet,
Benoit

Dag Benoit,

Heel erg bedankt voor jouw vriendelijke reactie. Ik kan die hulp goed gebruiken. Erg fijn.

De vraag of ik een dienst/product lever is nog steeds erg verwarrend. Het componeren lijkt mij inderdaad een dienst maar zodra je dit (digitaal) levert kan ik mij voorstellen dat het als product gezien kan worden. De belastingdienst zelf kan mij ook geen eenduidig antwoord geven.

Van de vrijstelling ga ik uitzoeken. Ik heb geen idee hoe ik me daar voor aanmeld of dat aan kan tonen.

Mag ik u nog een vraag stellen:
Ik ga ook muziek composities verkopen aan particulieren in de Verenigde staten. Ik begrijp dat dit 0% procent belast wordt in Nederland. Er wordt gezegd dat ik contact moet zoeken met de VS met de vraag of ik wel/niet belasting moet betalen. Dit vind ik een heel onduidelijk verhaal. Heeft u hier ervaring mee of kennis over? Hoe bewijs ik bijvoorbeeld dat een klant uit de VS komt als ik geen factuur hoef te sturen aan een particulier?

Vriendelijke groet en nogmaals bedankt!
Will

Hieronder een citaat uit:
btwbesluiten.nl/vrijstelling-diensten-door-componisten-schrijvers-en-journalisten/

Schrijversproducten aanbieden via internet

Een schrijver die via internet de mogelijkheid biedt om de inhoud van door hem zelf geschreven boeken langs elektronische weg te ontvangen (downloaden) verricht een dienst door een schrijver. Het gelegenheid geven tot het downloaden van een door een ander geschreven boek is naar zijn aard geen dienst door een schrijver. Deze dienst is, nu het niet de levering van een boek betreft, onderworpen aan het algemene tarief.

Dus als je zelf het boek hebt geschreven en je biedt dit aan als digitaal product, valt het onder diensten.
Ik neem aan dat je deze richtlijn ook door mag trekken naar muziek.