Goedendag,
Ik hoop dat iemand mij kan helpen met de volgende vraag over de btw van mijn onderneming.
Ik ben samen met een partner een onderneming begonnen (VOF). Wij leveren muziek aan onze klanten, voornamelijk op aanvraag. Het gaat hier voornamelijk om particulieren die muziek willen voor hun beeldmateriaal, video’s of een online-project.
Ik ben wanhopig op zoek naar een aantal antwoorden als het gaat om de BTW die wij wel/niet moeten rekenen en op welke wijze.
Wij verkopen zowel binnen als buiten de EU.
1. De eerste vraag is of ik, in de ogen van de belastingdienst, producten verkoop of diensten lever? Ik componeer de muziek voor een klant, en verkoop dat als product. Welke hoek moet ik dit plaatsen? Daarnaast is er ook nog zoiets als een digitale dienst, maar ik begrijp dat dit geldt voor een volledig geautomatiseerde download dienst (dus geen handmatig contact)
2. Ik lees op verschillende plekken dat componisten vrijgesteld zijn van omzetbelasting.
De prestatie van een componist of arrangeur valt in de vrijstelling. Schrijft een musicus een compositie of maakt hij een arrangement van een bestaand werk dan is hij over omzet uit verkoop of licentie van deze prestatie geen omzetbelasting verschuldigd.
Ik kan mij alleen niet voorstellen dat dit dus betekent dat als ik een muziekproduct verkoop (dit wordt gedownload van onze site na bestelling), ik hier geen btw over betaal. Ik neem tenslotte deel aan het economische verkeer. Is het een vrijgestelde dienst en hoef ik deze producten/diensten niet aan te geven?
3. Wij staan op het punt om een muziekstuk te componeren voor een particulier in de Verenigde staten. Over diensten buiten de EU krijg ik het volgende bericht:
De dienst is belast in het land van uw afnemer. De wetgeving van dat land geldt. Vraag de belastingdienst van dat land of en hoe u aangifte moet doen.
Dit zou betekenen dat ik deze dienst niet in mijn omzetbelasting vermeld (geen btw voor Nederland). Maar hoe zou ik contact moeten zoeken met de Verenigde Staten over die ene dienst? Ik vind het erg onduidelijk.
Hopelijk kan iemand mij helpen. Ik verdrink in de informatie, uitzonderingen, regels etc.
Alvast bedankt,
Wil