Cursus: aftrek kosten & BTW?

Abonneer

Goedemorgen allen!

Ik heb als zzp-er een eigen evenementenbureau (ben deels ook nog gedetacheerd werkzaam bij een andere partij).

Het afgelopen jaar tot 2x aan toe mee gemaakt dat er iemand (overigens buiten de schuld van het evenement) een ongeluk heeft gehad & ik niet veel meer kon doen dan 112 bellen.

Om mensen toch bij te kunnen staan wil ik een EHBO cursus (via Oranje kruis) gaan volgen. Hoe zit het met deze kosten als zzp-er?
Volgens mij kan ik sowieso de BTW terugvragen, maar hoe zit het met de investering? Kan ik deze volledig aftrekken? Er staat mij bij dat ik 73% in de boekhouding mag opvoeren.

Wie kan mij adviseren?

Entertainment op hoog niveau. Altijd mininimaal 16cm.

Ja de btw mag je gewoon terugvragen.
Maar de bedrijfskosten mag je maar voor 73,5% opvoeren in de boekhouding. Dit geldt voor alle cursussen, congressen, seminars etc. (incl. verblijf en reiskosten.)

De reactie van Ondernemer55 is volgens mij niet helemaal correct.
Dit lees ik op de site van ZZPservicedesk:

Zijn de kosten volledig aftrekbaar?

Vaak wel. Als je een eigen bedrijf hebt en studiekosten wilt aftrekken dan kun je het volledige bedrag aftrekken van je winst. Je mag slechts een deel van de kosten aftrekken als je voor je bedrijf naar een congres gaat en daar ook kosten maakt voor priv├ęzaken, zoals eten en overnachten. Bij veel congressen zijn de kosten voor eten en verblijf in de
totaalprijs berekend, waardoor je deze niet los kunt trekken van de daadwerkelijke opleidingskosten. Je mag dan toch 73,5 procent van de totale kosten aftrekken.

73,5% dus als bij de totale opleidingskosten ook eten/drinken en overnachtingen zitten. Anders 100%.

M.vr.gr.
Otto van Peer

Toevallig was ik ook op zoek naar een antwoord op deze vraag en ik lees dat alleen kosten voor opleidingen, die direct bedoeld zijn om een inkomen te vergaren, aftrekbaar zijn als kosten voor je onderneming. Beroepsopleidingen voor jezelf of je personeel. Op de website van de belastingdienst vond ik dit: ' Onder het begrip 'beroepsopleiding' verstaan wij onderwijs dat rechtstreeks opleidt voor een specifiek vak of beroep. Ook onderwijs om vakkennis te verwerven of op peil te houden valt hier onder. Naast beroepsopleidingen vallen ook cursussen om in een (toekomstige) werkkring te kunnen functioneren onder het begrip beroepsopleiding. Het gaat dan bijvoorbeeld om management-, automatiserings-, taal-, sollicitatie- en ondernemingsraadcursussen.
Onderwijs om persoonlijke vaardigheden te leren, valt niet onder het begrip beroepsopleiding. Bijvoorbeeld een EHBO-cursus of het behalen van een rijbewijs B. Ook andere hobbycursussen dan taalcursussen zijn geen beroepsopleidingen.'

Dus nee. Niet aftrekbaar.

Ze hebben het daar wel over 'vrijstelling' als je EHBO-cursussen aanbiedt aan je personeel. Dit kan alleen als het onderdeel uitmaakt van een expliciet Arbo-plan of protocol. Je zou de belastingdienst eens kunnen bellen wat dit betekent als je ZZP-er bent.

Wel kan je de kosten vaak vergoed krijgen van je zorgverzekering. Maar dan alleen als je een aanvullende verzekering hebt. En je moet de opleiding dan doen bij een instantie die afspraken heeft met jouw zorgverzekering, anders vergoeden ze nog niets! Dus altijd eerst even checken bij de zorgverzekering.

Vivienne Westerhoud, www.haareigenzaak.nl