Administratie & Berekening bedrijfsauto Youngtimer

Abonneer

Beste mensen/ondernemers,

Ik ben nieuw op het forum, alvast mijn excuses als ik dit bericht in het verkeerde deel van het forum heb gezet,

Mijn naam is Bennet de Bakker,
Ik ben zojuist gestart (1 januari 2017) met mijn onderneming 'Pitstop Outlet', handel in 2e hands onderdelen van vrijwel alles behalve auto's, met een deel sloop.

Ik heb zelf bedrijfsadministratie gestuurd, MBO Niveau 4, maar ondanks dit heb ik toch een vraagje over de berekening en bijbehorende administratie van mijn bedrijfsauto, omdat er wat aspecten in zitten die niet zo specifiek behandeld zijn bij ons op de opleiding.

Ik heb afgelopen donderdag 5 januari 2017 mijn Rover 25 ingeruild voor een grotere Rover 75, dit omdat de Rover 75 - 500 kilo zwaarder is en een mooie V6 heeft, waardoor deze enorm meer trekkracht heeft, wat ik nodig heb voor het rijden met een grote aanhangwagen, om goederen die ik heb ingekocht op te halen uit vrijwel het hele land.

De Rover is uit 1999, op dit moment 17 jaar oud, wat inhoud dat het een Youngtimer is.
Ik heb contact gehad met de belastingdienst en volgens hun mag ik deze rijden als bedrijfswagen, met de bijbehorende Youngtimer-regeling.

De vraagprijs van de Rover 75 was 1645 euro.

Ik heb mijn Rover 25 ingeruild, waar ik toen 1150 euro voor heb betaald, en heb hiervoor 1000 euro korting gekregen, en dus nog 645 euro bijbetaald. (Overschrijfkosten zijn betaald door de desbetreffende autohandelaar)

1> Mijn eerste vraag is dus, wat moet ik als inkoopprijs in de administratie voeren? Is dit gewoon 1645 euro?

2> Laten we zeggen dat ik een restwaarde pak van 245 euro, dan mag ik dus nog 1400 euro afschrijven, met maximaal 20% per jaar, dit houd dan in dat ik 280 euro afschrijf per jaar gedurende de komende 5 jaar. Zijn dit goede bedragen of vergeet ik nog iets of iets dergelijks?

3> Mijn wegenbelasting & WA Verzekering kan ik dan dus als bedrijfskosten invullen in mijn administratie, hier is verder geen BTW of iets dergelijks op terug te vorderen. Ook op de auto zelf is geen BTW terug te vorderen (marge). Klopt dit ook allemaal?

4> De brandstof. Als ik dus netjes mijn bonnetjes bewaar, of eventueel tank met een maandfactuur, kan ik dus netjes de 21% BTW terugvorderen, en de brandstofprijs excl. BTW invoeren als bedrijfskosten. Dit geld dan hetzelfde voor het onderhoud. Klopt dit ook allemaal?

5>
Bijtelling. Dit is eigenlijk hetgene waarover ik in mijn geval (Youngtimer-regeling) het minste over gevonden krijg.

De Youngtimer-regeling houd in dat ik 35% bijtelling heb over de dagwaarde van mijn auto.

Houd dit dan in dat ik de bijtelling, die 35%, bereken over de boekwaarde van mijn auto?

Bijvoorbeeld;
Jaar 1 (2017), ik heb de auto dus gekocht voor 1645 euro, dus is mijn bijtelling 1645 * 35% = 575,75 euro
Jaar 2 (2018), de auto word dus zoals in bovenstaand voorbeeld afgeschreven met 280 euro, dus de boekwaarde van de auto is nog 1365 euro. De afschrijving van dit jaar is dus 1365 * 35% = 477,75 euro.
Jaar 3 & 4 & 5 gaan dus zo door, met als eindstand dat als ik na 5 jaar deze auto alsnog blijf rijden, ik dus 35% van de restwaarde (245 euro) als bijtelling moet rekenen.

Dit is mijn grootste vraag waarbij ik over mijn eigen berekening het minste vertrouwen heb haha.

6> Ik heb met de belastingtelefoon gesproken, en daar is mij verteld dat ik dus omdat ik bijtelling 'betaal' dus geen kilometerregistratie hoef bij te houden en dus ook privé kilometers kan maken met mijn zakelijke auto, de Rover 75. Iemand die hier nog wat over kan zeggen, of dit kan bevestigen?

7> Iemand die verder nog tips voor me heeft, of andere opmerkingen over het bovenstaande?

Voor degenen die de antwoorden kunnen bieden die ik zoek, of in ieder geval de moeite nemen, heel erg bedankt !

Met vriendelijke groet,

Bennet de Bakker

Beste Bennet de Bakker

1) Je zult moeten opgeven wat de waarde economisch verkeer was van de offers die je ervoor hebt gemaakt. Met je auto en geld kun je een waarde van 1645 wel verdedigen. Wel is je bon erg belangrijk

2) Correct

3) Correct

4) Niet correct, je rijdt de auto gedeeltelijk privé waardoor je dus een deel van de BTW niet terug kunt vorderen. Of je houdt de zakelijke en privé kilometers dus bij en corrigeert aan het eind van het jaar de afgetrokken BTW. Of je stelt de BTW voor het privégebruik vast op 1,5% van de cataloguswaarde (jaarlijks). Zelf even kijken wat het makkelijkst/goedkoopst is.

5) Jaarlijks 35% van de waarde economisch verkeer, je gebruikt in je berekeningen de waarde op je balans. Realistisch is dat de auto in realiteit minder hard afschrijft dan dat je doet, dien je dus wat op te krikken

6) Zie antwoord 4

7) Als je ergens niet uit komt neem contact met me op ☺

Met vriendelijke groet,
6Figures

Beste 6Figures,

Allereerst heel erg bedankt voor je reactie, het is me al een stuk duidelijker geworden.

Ik heb alles even uitgerekend, en zou graag van je willen horen of ik nu het hele totaalplaatje compleet heb, zo ja, dan ga ik het op deze manier bijhouden en invoeren in mijn boekhouding.

1. Ik bewaar afschriften & facturen van de Wegenbelasting & mijn WA-Verzekering, deze vul ik in in mijn boekhouding.

2. Ik vul in mijn boekhouding in aanschaf 1645 (heb een duidelijke factuur waar op staat 645 betaald met 1000 euro korting i.v.m. inruil van de auto). Ik hou dus bij op een duidelijke manier dat de auto 1645 heeft gekost, en dat ik de restwaarde over 5 jaar 245 euro boek. Dit betekent totaal 1400 afschrijving, dus 280 (20% maximum) per jaar aan afschrijving.

3. Ik heb met rekenmodules berekent dat de bruto-cataloguswaarde van mijn Rover 34.849 euro is. Laten we zeggen dat ik dus de 1,5% van de cataloguswaarde pak, houd dit in dat ik 34.849 * 1,5% = 522,74 (522,735) aan BTW op benzine niet terug kan vorderen, i.v.m. privé.

Dus even als makkelijk rekenvoorbeeld, ik tank 121 euro incl. BTW per week, dan betaal ik dus 21 euro aan BTW per week, op jaarbasis is dit 21 * 52 euro, is dus 1092 euro.

Hier haal ik dus die 1,5% cataloguswaarde vanaf, dus 1092 - 522,74 = 569,26 wat ik terugkrijg aan BTW.

Nog even 3 kleine subvraagjes hierover
3.1> Als ik dus onder de drempel blijf van die 522,74 euro (1,5% cataloguswaarde) dan gebeurt er dus eigenlijk helemaal niets met de BTW van de brandstof, is dit correct?
3.2> Het klopt dus dat ik ongeveer in mijn geval dus al 60 euro per week incl. BTW moet tanken, wil ik dus BTW terug gaan krijgen, is dit correct?
3.3> Auto onderhoud, moet dit weer apart berekent worden, of moet ik onderhoud & brandstof allemaal samen pakken in 1 berekening zoals bovenstaande?

4. De dagwaarde (volgens de site van de Belastingdienst, is voor Youngtimers de waarde in het economisch verkeer, de dagwaarde) van mijn Rover 75 is 3.095 gemiddeld (berekent volgens enkele Tools op internet).

Dit houd dus in dat ik 35% van 3,095 euro = 1083,25 euro aan bijtelling heb, momenteel dus berekent voor dit jaar,

De bijtelling zal ik dan dus op deze zelfde manier elk jaar opnieuw moeten berekenen.
-----------------------------------------

Op deze manier zou mijn administratie dus volledig kloppen?

Als ik het dus compleet bereken, even uitgaande van de gegevens in dit jaar, kom ik dus op de volgende punten;

Bijtelling is dus 1083,25 euro, en de afschrijving is 280. Dit betekent dat ik dus Bijtelling - Afschrijving totaal 803,25 euro bij mijn inkomen optel, en dus eigenlijk pas voordelig(er) begin te rijden, wanneer mijn kosten exclusief BTW dus over dit bedrag (803,25) gaan, want dan worden op papier de kosten hoger dan wat ik totaal bijtel, waardoor ik dus minder hoef te betalen met de inkomstenaangifte, dit is correct neem ik aan?

Gezien de maandlasten van mijn Rover op mijn 21-jarige leeftijd, overschrijden alleen mijn maandlasten deze drempel al met ongeveer 850 euro op jaarbasis, daar zou dan nog het onderhoud & brandstof exclusief BTW bijkomen, dus is het voor mij zeker interressant om zo te gaan rijden.

Voor BTW geld dan het bovenstaande, dat ik dus 522,74 euro aan betaalde BTW moet overschrijden, wil ik dus pas echt BTW gaan terugkrijgen.

Laatste vraag, hoe houd ik dit dan bij in mijn kwartaal-BTW-aangifte, ik heb namelijk per post een brief ontvangen waarin staat dat ik de BTW per kwartaal moet betalen, moet ik dan gewoon 1/4 aanhouden van bovenstaande BTW berekeningen ?

Alvast zeer bedankt !

Ik hoop dat ik nu alles goed heb berekent, dan ga ik direct aan de slag met de administratie haha

Met vriendelijke groet en bij voorbaat dank,

Bennet de Bakker

Pitstop Outlet