Zakelijke bus gekocht toch prive rijden?

Abonneer

Hallo allemaal.
Ik denk vraag het hier eens even want kom er gewoon niet uit.
Ik heb 2 weken geleden en bus gekocht voor de zaak.
Gaat om een nieuwe bus.
Maar nu zat ik eraan te denken.
Om misschien de bus prive ook te gaan gebruiken.
Is niet perse nodig (heb nog kleine auto maar is van mijn vriendin).
De catalogus waarde van de bus is 29.500 euro incl btw en bpm. en bijtelling 25%.
Mijn vraag is dus hoe rekening ik uit wat ik dan voor prive gebruik moet betalen?.
Ik reken het uit als 25 procent van 29.500 is 7375 euro
Moet ik dit bedrag dan jaarlijks betalen of doe ik het nu helemaa fout.
Mijn excuses snap er weinig van

Meestal is het zo dat als je je bus niet per se prive hoeft te gebruiken, dat je dat dan ook niet moet doen. Je mag tot 500 kilometer per jaar prive gebruiken. Dus als je een keertje moet verhuizen of zoiets is dat geen probleem. Maar als het niet nodig is, zou ik je bus alleen zakelijk houden.

Als je het toch besluit om prive te gaan rijden is de bijtelling 22% (dus niet 25% zoals je zegt, dat is sinds 1 januari 2017 verlaagd naar 22%).

Dat betekent dat jouw bijtelling per jaar 22% van 29.500 is, 6490 euro. Dit hoef je niet direct aan iemand te betalen, maar wordt verrekend met bij je belastingaangifte. Je moet in je boekhouding aangeven hoeveel autokosten je hebt. De bijtelling wordt van die autokosten afgehaald.

Concreet, bijtelling zorgt ervoor dat je minder autokosten hebt, dus uiteindelijk meer winst maakt en dus meer belasting moet betalen. Als het kan zou ik dus altijd proberen om minder dan 500 privekilometers met je bus te rijden, zodat je geen bijtelling hebt.

Misschien ken je iemand die ook een bedrijf heeft en een eigen bus/auto, of iemand die verstand heeft van belasting/boekhouden. Die heeft misschien nog tips voor je.

Super bedankt voor je uitleg. Ik heb inderdaad verkeerd gerekend. Maar misschien maar verstandig om de bus niet prive te gaan gebruiken. Jammer ik dacht als niet zoveel extra kost dan kon ik ook gewoon met de bus prive rijden.
Bedankt