Contante betaling klant

Abonneer

Goedemiddag,

Ik heb een eenmanszaak. Onlangs heeft een klant een contante betaling gedaan. Ik werk ook fulltime bij mijn werkgever, dus weinig tijd om naar de bank te gaan. Mag ik het contant betaalde bedrag van mijn privérekening overschrijven naar mijn zakelijke rekening, met de vermelding dat met het ordernummer etc.? Of moet dit verplicht gestort worden op mijn zakelijke rekening bij de bank?

Groetjes,
Anne

Hallo Anne,

Nee dit is niet verplicht. Als je het maar in je boekhouding verwerkt. Geld overmaken van zakelijk naar privé en andersom kan gewoon, maar je moet het wel kunnen aantonen in je administratie.

Je hoeft het zelfs niet te storten op je bankrekening. Waar het geld zich bevindt is bij een eenmanszaak niet van belang. Het mag je privé spaarrekening zijn, je zakelijke betaalrekening, maar ook gewoon je portemonnee. Als je in de boekhouding maar aangeeft dat je deze betaling ontvangen hebt. Je kunt het beste dit op de factuur schrijven (betaald per kas) of in je boekhoudsoftware dat als opmerking bij de betaling aangeven.