Momenteel onderneem ik zelfstandig als zzp'er met een eenmanszaak. Dit jaar zou ik willen investeren in een product dat nieuw op de markt wordt gezet. Ik heb al enkele producenten benaderd en zelfs al afnemers (huidige klanten, ik werk in de industrie) die het nu vrij duur zelfstandig importeren. Via mij zouden ze gelijk 50% kosten besparen op dit product. Nadeel alleen is dat ik hiervoor aardig moet investeren. De prototypes en eerste producties zouden al snel enkele tonnen investering kosten. Geld dat ik niet heb.

Ik denk wel dat ik het bij elkaar kan krijgen en verwacht binnen 3 jaar die investering terug te verdienen maar vind het risico vrij groot voor mij privé. Vandaar dat ik het liever allemaal extern financier en in een bv onderbreng. Online zie ik dat de oprichtingskosten van een bv maar enkele honderden euro's zijn en mijn huidige accountant zegt niet zoveel extra te rekenen.

Wel raadt hij het me sterk af. Hij zegt dat het me tot wel tienduizend euro per jaar kan kosten omdat ik dan aftrekposten als de zelfstandigenaftrek en mkbvrijstelling verlies. Zeker door de investering verwacht ik enkele jaren weinig tot geen winst te maken en ook op de langere termijn verder te willen investeren. In eerste instantie geloofde ik hem niet helemaal en ik heb ook wel wat over voor de zekerheid maar denk genoegen te nemen met een salaris van 35.000 - 50.000 per jaar en als ik wat online info bij elkaar zoek, zie ik dat ik dan bijna tienduizend euro per jaar extra belasting betaal? Wat is hiervoor het alternatief?