Representatiekosten

Abonneer

Beste ZZP-ers,

Welke representatiekosten zijn aftrekbaar? Sammen met mijn compagnon hebben wij VOF, webdesign bedrijf.

Ik ben zeker dat de lunchen met onze klanten zijn aftrekbaar. Maar wat met:

- de lunchen met mijn compagnon? Is het aftrekbaar?

- of de lunchen/maltijden tijdens webdesign beurs bijvoorbeld in Utrecht (bedrijf in Amsterdam)? Kan ik mijn lunch ook als kosten invoeren? Is het ook aftrebaar?

Alvast bedankt!

Lunchen met je compagnon zijn in principe aftrekbaar als je vergadert tijdens je lunch. Dan is het een zakenlunch. Dit is wel een beetje een grijs gebied.

Als je op een beurs bent en daar gaat eten zijn de kosten aftrekbaar. Het gaat er bij deze kosten om dat je voor je bedrijf aan het eten bent (en dus niet eigenlijk net zo goed thuis had kunnen eten). Stel je moet bij een klant overwerken en daarom kun je niet thuis eten, mag je deze maaltijd als zakelijke kosten opvoeren. Dus ook als je op een beurs of congres bent.

Let wel op dat al je representatiekosten (waar diners en lunches onder vallen) maar voor 80% (in 2017, 73,5% in 2016) aftrekbaar zijn.

Bedankt voor je hulp.

Ja zeker. 73,5% dat is zeker duidelijk. Maar de rest van de informatie kan iedereen op een andere manier interpreteren.

Het is echt vervelend dat zo veel dingen in een grijs gebied zitten. Ik heb overal gezocht en het is echt moeilijk om goede informatie te vinden. Meestal is het mening van iemand, maar als een Belastingdienst inspecteur komt, dan is het een ander verhaal. Het is moeilijk om aan een inspecteur de representatiekosten te onderbouwen.

Welke bewijzen zijn goed voor Belastingdienst?
- een bon van het restaurant
- een print van agenda
- wat kan ik als bewijs nog meer laten zien?

Wat betreft mijn vraag over de beurs:
- ik had geen lunch in een cafe. Ik kocht 2 broodjes op Utrecht Centraal station en 2 koffie op de beurs enz. Kan ik deze bonnetjes ook in mijn kosten invoeren?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Als je een controle krijgt en de representatiekosten/verteringen zijn niet aan de hoge kant, is dat wel het laatste waar ze naar zullen kijken.

Je vordert geen belasting uit deze kosten, geeft ze op als beperkt aftrekbare kosten bij de inkomsten belasting en drukken daarom ook nog eens miniem op het resultaat. Mocht het dus uiteindelijk na correctie een verschil opleveren van ik noem maar een klein bedrag €50 in totaliteit dan gaat de belastingdienst zich daar zeker niet druk om maken.

Maar in geval je een goede onderbouwing wil hebben zou ik inderdaad de bonnetjes matchen met agenda afspraken en dit eventueel vastleggen via een scan o.i.d.

Beperkt aftrekbare kosten zijn lastig te onderbouwen.