Na aow leeftijd gedeeltelijk doorwerken als zzp'er

Abonneer

Ik behaal over een paar maanden mijn aow leeftijd van 65 jaar en negen maanden.
Nu wil ik graag nog een paar dagen per week doorwerken als zzp'er.
Ik ben medisch keuringsmedewerker bij piloten als optometrist (oogonderzoek).
Ik wil zowel bij mijn huidige werkgever KLM health services als bij een ander keuringsinstituut gaan doorwerken.
Ik hoef dus geen artikelen te inkopen of verkopen en kan dus alleen mijn diensten aanbieden. Heb geen investeringen te doen.
Heeft er nog iemand ideeën en of adviezen voor mij omdat dit voor mij nog een onbekend terrein is?
Alvast heel hartelijk bedankt voor uw reactie
Ger Versteeg

Beste Gert,

Zoek goed uit of je bepaalde certificaten moet hebben als zelfstandig optometrist. Daarnaast lijkt mij een goede aansprakelijkheidsverzekering handig die aansluit bij jouw werk en adviezen.

Hou ook in de gaten hoe het loopt met de wet DBA, een passende modelovereenkomst zou ik sowieso gebruiken als ik jou was.

Beste Gert, het lijkt me ook handig om je gemaakte uren bij te houden. Als je namelijk meer dan 1225 uur per jaar maakt, kom je in aanmerking voor verschillende interessante financiele aftrekposten. Zelf houdt ik dit bij in een eenvoudig online boekhoudprogramma. Succes in ieder geval!

goedendag,

ook als Gert zit ik op de vooravond van mijn pensioengerechtigde leeftijd. Jammer, maar helaas, zit niet in het beleid van de organisatie. Als vormgever/ontwerper wil ik verder, maar mijn inkomsten zullen in eerste instantie fluctueren. Graag zou ik mijn bedrijfsnaam vast willen leggen, maar meen te verstaan dat de inkomsten hoger moet zijn dan €3.000,00 om mij in te schrijven. Om een unieke bedrijfsnaam vast te leggen wil ik de naam laten registreren zodat het niet op socialmedia gronden gebruikt kan worden.

Hoe kan ik met bovengenoemd verder?

mvrgr.
Daudt

Beste Daudt,

Je moet vwb het vastleggen van je bedrijfsnaam een aantal zaken onderscheiden:

- Inschrijving bij de KVK is geen registratie, echter wordt wel gechecked of je naam niet al bestaat
- Officiele registratie kun je (online) doen bij het Benelux Merkenbureau, kosten rond de 300 euro
- Registratie van een domeinnaam en Social Media profielen kun je in principe nu al doen.

Groet,

Paul

dag Paul,

bedankt voor de reactie,
er is toch nog een onbeantwoorde vraag. Het inschrijven bij de KvK werd mij te verstaan gegeven "indien de inkomsten niet hoger is dan de €3.00,00 het niet nodig is om in te schrijven". Ik kan eigenlijk ala minuut mijn activiteiten beginnen en een domeinnaam aanvragen enz. enz., maar hoe zit het dan met uitgevoerde projecten dat om een BTW vraagt?

Beste Daudt,

De KVK beoordeelt aan de hand van een aantal criteria of je je kunt inschrijven:

https://www.kvk.nl/inschrijven-en-wijzigen/inschrijven-bij-de-kamer-van-koophandel/moet-ik-mijn-bedrijf-inschrijven/criteria-van-een-onderneming/

Ook al heb je minder dan € 3.000 aan inkomsten dan zou ik me toch proberen in te schrijven als je verwacht dat dit meer wordt.

Bij inschrijving krijg je namelijk automatisch een BTW nummer.

Wanneer je je niet inschrijft en de belastingdienst constateert achteraf dat je wel ondernemer voor de BTW bent, zul je alsnog BTW moeten afdragen (die je niet in rekening hebt gebracht).

Overigens kun je ook op voorhand aan de belastingdienst uitsluitsel vragen of je belastingplichtig bent als je niet wordt ingeschreven door de KVK:

https://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/opg_start_ondernem_handelsregister_on0202z3fol.pdf

Paul71 schreef:
Overigens kun je ook op voorhand aan de belastingdienst uitsluitsel vragen of je belastingplichtig bent als je niet wordt ingeschreven door de KVK:

https://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/opg_start_ondernem_handelsregister_on0202z3fol.pdf

dag Paul,

ik ga hiermee aan de slag, zal een afspraak maken met de KvK om mij in te schrijven en hopelijk met een BTW nummer erbij.

bedankt voor de toelichting,

mvrgr.
Daudt Entin