halverwege het jaar starten, 1 opdrachtgever?

Abonneer

Hee!
Er bestaat een kans dat ik per 1 mei start als zzp'er. Ik zou dan ingehuurd worden voor een grote klus tot het einde van het jaar. Qua uren is het niet mogelijk om daar verder iets naast te doen. Is dit fiscaal mogelijk, omdat ik halverwege het jaar start? Of geldt de regel van meerdere opdrachtgevers sowieso?

Ontzettend bedankt voor de hulp vast!!

Femke

De regel van meerdere opdrachtgevers is niet cruciaal. Het gaat erom dat je echt zelfstandig bent. Dit meten ze meestal met drie criteria: persoonlijke arbeid, werkgeversgezag en beloning.
Als een van deze criteria ontbreekt is er geen sprake van een werknemersrelatie en ben je dus zelfstandig.

Persoonlijke arbeid betekent dat jij het werk niet per se zelf hoeft te doen (bij loondienst mag je niet iemand anders je werk laten doen, een zzp'er kan dat wel)
Werkgeversgezag betekent dat jouw baas zegt wat je moet doen (in loondienst). Een zzp'er bepaalt zelf hoe hij/zij het werk uitvoert en loopt daarmee het risico dat de opdrachtgever niet tevreden is met hoe het werk is gedaan.
Beloning betekent dat jij moet factureren aan je opdrachtgever en dus niet een salaris ontvangt. Je loopt als zzp'er het risico dat de opdrachtgever niet betaald.

Als een van deze drie criteria voor jou tonen dat je zzp'er bent, is het goed. Hopelijk is het duidelijk voor je, succes!