Als zzp'er andere zzp'er inhuren

Abonneer

Hallo, ik ben nieuw op dit forum en heb een vraag.
Wanneer je als zzp'er in de bouw een andere zzp'er (met hetzelfde uurtarief) inhuurt, kost het je dan in principe niets extra's?
Wat ik bedoel is: stel je vraagt een andere zzp'er om een deel van de werkzaamheden uit te voeren van een opdracht die jij hebt gekregen (omdat hij meer expertise heeft op dat gebied of omdat de klus te groot is om in je eentje uit te voeren). Kun je het dan zo zien dat je een deel van het bedrag dat de opdrachtgever aan jou betaalt direct naar de andere zzp'er overmaakt (dat je dus een deel van je inkomsten naar de ander overmaakt)? Of moet je het zo zien dat je eerst rekening moet houden met alle belastingen ed en een deel van het bedrag dan je daarna overhoudt naar de andere zzp'er overmaakt (dat je dus een deel van je winst overmaakt)?

Ik ben op de hoogte van de regeling van het verleggen van de btw.

Dank alvast voor jullie antwoord!

Hoi Danielle,

Je kunt niet zomaar je geld doorgeven aan een andere zzp'er. Je huurt deze dan in voor een deel van jouw werk. Dat kost niets extra's, maar zoveel als jij wilt betalen.
Stel jij krijg 50 euro per uur voor je werkzaamheden en je huurt voor 40 euro per uur iemand in, hou je zelf 10 euro per uur over. Dat is helemaal aan jou.
Je kunt niet zomaar een deel van jouw bedrag zomaar overmaken. Je moet wel een factuur krijgen van de zzp'er die je inhuurt. Je moet het ook verwerken in je boekhouding.

Hallo Danielle,

In aanvulling hierop: waarschijnlijk calculeer je een aantal uur voor een opdracht (bijvoorbeeld 100) en besteed je een deel (bijvoorbeeld 20 uur) uit aan een andere ZZP'er. Je kunt vervolgens een uurtarief afspreken met die andere ZZP'er dat gelijk ligt aan wat jij van je opdrachtgever krijgt, of iets lager (jij bent immers ook verantwoordelijk voor het eindresultaat).

Let daarnaast goed op dat je je afspraken met die andere ZZP'er goed vastlegt: omschrijving opdracht, uurtarief, betalingstermijn, non-concurrentie etc.)

Wat nou in dit geval jij verdient een paar euro aan een zzp er die jij inhuurt en hij krijgt een bedrijfsongeval ben je dan ook verantwoordelijk voor die zzp er

Dolfmichel schreef:
Wat nou in dit geval jij verdient een paar euro aan een zzp er die jij inhuurt en hij krijgt een bedrijfsongeval ben je dan ook verantwoordelijk voor die zzp er