Vaste klant opeens wanbetaler

Abonneer


Hoe zouden jullie dit aanpakken? Ik doe al ruim 3 jaar zaken met deze klant. Het is zelfs mijn grootste klant. Het contact is altijd goed verlopen. Het is al weleens eerder voorgekomen dat er een factuur bleef liggen, maar na een eerste herinnering of een vriendelijk telefoontje werd er altijd alsnog betaald. Maar nu staat er een grote factuur open. Al 5 maanden! Veel te lang. Ik heb al tig keer gebeld en herinneringen gestuurd.

De afgelopen 1,5 maand wordt er eigenlijk niet eens meer opgenomen. Daarvoor werd er steeds beloofd dat er betaald zou worden. Toen dat steeds niet gebeurde hebben we anderhalve maand geleden dus voor het laatst contact gehad en een betalingsregeling getroffen. Er zou in vier termijnen (per maand) betaald worden. Maar er is nog niks binnen. Ik sta op het punt een incassobureau in te schakelen. Maar ik zou het veel liever zelf oplossen, omdat ik zo’n grote klant niet definitief kwijt wil raken. Iemand ervaring met soortgelijke situatie?

Alvast bedankt!

Heel aardig van je dat je een betalingsregeling hebt getroffen, maar stadium van vriendelijk verzoeken zou bij mij in dit geval allang verstreken zijn. Incassobureau inschakelen. Zelf vooraf nog bericht sturen aan je klant dat je deze stap neemt. En dat je je gedwongen voelt deze stap te nemen.

Het was misschien een grote klant. Maar het is wel een klant die niet betaald. En dat in de toekomst misschien wel vaker niet gaat doen. Die klant weet zelf wel dat het niet meer dan terecht is. Misschien moet jij je niet afvragen of hij na het inzetten van een incassobureau nog zaken wil doen met jou, maar moet jij afvragen of jij nog wel zaken wil doen met hem.Als je dat wil zou ik in de toekomst alleen nog maar zaken doen als deze rekening betaald is en de volgende facturen in deelfacturen of aan betaling.

Als ik je bericht zo lees heb je deze klant nog steeds best hoog zitten. Misschien speelt er het een en ander bij jouw klant, waardoor hij/zij niet in staat is zich te houden aan de regeling. Dit is natuurlijk fout en alle reden voor jou om verdere stappen te nemen. Wat je zou kunnen doen om jullie goede relatie in stand te houden, is het gesprek aangaan. Geef je klant de ruimte om open te zijn over de reden van uitstel van betaling. Geef aan dat je SAMEN naar een oplossing wil kijken, omdat jij jullie relatie zo waardevol vindt en ervan uit gaat dat jullie er samen uit kunnen komen. Hiermee creëer je een veilige en vertrouwelijk klimaat waarin je klant waarschijnlijk gaat praten en je uitleg geeft. Kan je wat met die uitleg, kunnen jullie dan haalbare afspraken maken dan is een incassobureau niet nodig. Geeft je klant zelfs aan zulke vriendelijke uitnodiging geen gehoor? Geef dan aan dat je genoodzaakt bent een incassobureau in te schakelen. Ben je hiervoor verzekerd?

Laat dit een les voor je zijn. Niet te lang vriendelijk blijven. Duidelijkheid heeft het meeste resultaat. Dus eerste herinnering. Bellen. Tweede herinnering met daarin de boodschap dat jij bij wederom niet betalen juridische stappen neemt. Incassobureau. Dit zal waarschijnlijk nog vaker voorkomen, dus ik zou je aanraden om rechtsbijstand af te sluiten.

Heb je de klant gevraagd waarom hij eerst wel betaalde en nu niet meer? Ga open het gesprek aan, ben transparant en leg hem duidelijk uit dat je als hij niet betaald genoodzaakt bent incasso in te schakelen.
Succes!

En Raouldure, is het al opgelost? Ik ben af en toe ook bang om klanten aan te spreken op betalingen. Wat doe je dan als er niet betaald wordt. Daarom vroeg ik me af of het bij jou al gelukt was?

de eerste betaling is binnen gelukkig. hopelijk komt de rest iets sneller dan deze.

Da's in ieder geval goed. Ik weet trouwens dat er programma's zijn waarbij incassobureaus tot een bepaald punt gratis helpen bij vorderingen. Is eventueel op internet wel iets over te vinden.