zzp´er onderwijs hobbymatige opleiding

Abonneer

Ik kan binnenkort les gaan geven op een vrije tijd- hobbymatige opleiding, 2 ochtenden, de vergoeding hiervoor is 100,- per week exclusief BTW. Ik heb niet eerder als zzp-er gewerkt, wat moet ik nu doen? Me inschrijven bij de KvK, maar wat houdt het verder in. Wat houd ik over van de 100,- en wat is het bedrag inclucief BTW? Ik ben verder niet werkzaam ergens anders.

Beste Nan,

Wanneer het om dergelijke kleine vergoedingen en activiteiten gaat zal de KVK je niet accepteren en krijg je geen BTW nummer.

Dit is ook niet nodig, je kunt dit opgeven als overige inkomsten uit onderneming op je IB aangifte.

Let op: als je continu voor 1 opdrachtgever werkt kan er ook een werkgever-werknemer verhouding worden veronderstelt.

Beste Paul71,

Bedankt voor je reaktie!
Naast de 6 uur lesgeven per week ben ik kunstenaar, ik verkoop steeds meer en wil dit officieel gaan doen dus met btw enz. Ik moet me hiervoor dan toch inschrijven bij de Kvk als zelfstandig ondernemer? en dat is dan geen zzp-er?

Hallo Nan,

Zelfstandig ondernemer en zzp is ongeveer hetzelfde. Je wordt een zzp'er genoemd als je Zelfstandig Zonder Personeel bent. Een eenpitter dus. Maar dat is maar een term, je hoeft je niet als zzp'er in te schrijven. Je schrijft je bedrijfje in bij de KvK. Jij lijkt op dit moment een twijfelgeval te zijn of je je moet inschrijven of niet. Dit kun je prima bij de KvK zelf vragen. Zij helpen je wel verder.