winst uit onderneming of resultaat overige werkz.

Abonneer

Hallo,

Ik ben momenteel bezig met mijn inkomstenbelasting van vorige jaar (toen ik als zzper werkte) in te vullen, maar vanwege het kleine aantal opdrachtgevers en omdat ik er ook mee gestopt ben twijfel ik hoe ik mijn inkomsten precies op moet geven. Ik heb namelijk geen zin om achteraf in de problemen te komen met de belastingdienst.

Ik ben vorige jaar als zpp-er begonnen (ook meteen kvk en alles geregeld) met een grote opdracht bij een bedrijf waar ik gemiddeld 30 uur per week werkzaam was. Daarnaast heb ik nog een kleine opdracht kunnen scoren bij een andere opdrachtgever. Hoewel ik dus niet aan het minimaal 3 opdrachtgevers criterium was er wel zelfstandigheid en liep ik ondernemensrisico. Omdat ik het toch niet zag zitten om verder te gaan als zpp-er en ik per 1 januari een (tijdelijke) baan aangeboden kreeg ben ik dit jaar alweer zzp-er af (hoewel ik nog steeds mijn kvk enzo heb, voor het geval dat)

Nu kan ik op verschillende manieren mijn inkomstenbelasting opgeven:
1. Winst uit onderneming. DAarbij de ondernemersaftrek en startersaftrek toepassen (ik voldoe immers aan het urencriterium)
2. Winst uit onderneming, maar niet gebruik maken van de aftrek omdat het onduidelijk is of ik aan alle ondernemersvoorwaarden voldoe.
3. Resultaat uit overige werkzaamheden omdat de BD zou kunnen redeneren dat ik geen ondernemer ben. En mag ik dan wel alle gemaakte kosten aftrekken?

Wat is nou de juiste/veiligste optie?

Hallo Anneke,

je doet aangifte over 2016 en toen was je nog wel zzp-er. Dus dan mag (of moet) je belasting winst uit onderneming opgeven. Je mag gebruik maken van de aftrek (zelfstandig en starter). Het was jouw eerste jaar als ondernemer? Dan doet de Belastingdienst niet zo moeilijk over 2 opdrachtgevers, je bent immers in je opstartfase. Je hebt het urencriterium gehaald, ik zie geen problemen.
Je hebt alleen niet 3 opdrachtgevers gehaald, voor de rest was je toch gewoon ondernemer. JE heb die uren toch in je bedrijf gestopt? Gewoon als ondernemer aangifte doen dus.
succes!