Reiskosten factureren

Abonneer

Ik ben bestuurslid van een gymvereniging. Wij gaan een gymdocent inhuren op zzp basis. Het uurtarief is afgesproken en hierover betalen wij dan 6% BTW omdat het het actief uitoefenen van een sport betreft. De reiskosten die de zzp vraagt is 19 ct per km. Alleen deze wil hij graag contant ontvangen.

Voor zover ik heb begrepen worden alle inkomsten voor een ZZP gezien als omzet waarover BTW is verschuldigd. Zo ook de reiskosten als deze op de factuur komen te staan. Dat zou betekenen dat wij als opdrachtgever dan over die 19 ct per km ook nog eens 21% BTW verschuldigd zijn. Het gaat hier immers niet om de voorwaarde het actief uitoefenen van een sport.

Heb ik dit goed begrepen? Heeft iemand aanvullingen of opmerkingen, tips, advies etc?

Daarnaast zit ik met het 'probleem' dat wanneer de reiskosten buiten de factuur om worden betaald dus 'zwart' zijn. Deze kunnen dan niet worden verantwoord op de begroting van de gymvereniging.

Ik hoor graag jullie bevindingen.

Hallo Iselin,

je zegt: "de reiskosten die de zzp'er vraag is 19 ct per km". Vraagt hij dat excl of incl btw? Dat kunnen/moeten jullie met hem afspreken. Als hij dat contant ontvangt en niet op de factuur zet, hoef je geen btw te betalen, want het is immers zwart betaalt.
Ik heb altijd begrepen dat als er 6% voor het werk geldt, dan ook 6% voor de reiskosten.

Je kunt wat mij betreft 2 dingen doen:
1 je spreekt met de zzp'er af dat de reiskosten op de factuur komen. Dan worden alle kosten (dus ook de reiskosten) verantwoord in de begroting van de vereniging. Je moet dan nog wel afspreken of 19 ct inclusief of exclusief is. Wil hij 19 ct exclusief dan tel je er 6% bij.

2 je betaalt de reiskosten contant (zwart) uit. Je betaalt dan 19 ct handje-contantje, maar verantwoord dit niet op factuur en dus ook niet in de boekhouding van de vereniging.

Mijn voorkeur zou altijd uitgaan naar de eerste variant.

Succes!

Over de reiskosten moet je idd ook btw rekenen, zie hier: http://lbgib.nl/reiskosten-factureren-en-btw.

Dat wordt natuurlijk lastig als het zwart wordt uitbetaald, immers maak je dan niet eens een factuur.