Studenten bijbaan: 0-uren contract of ZZP?

Abonneer

Beste forum leden,

Zoals de titel beschrijft vraag ik me af wat voordeliger is; het opnieuw aangaan van een 0 uren contract of het opzetten van een ZZP constructie, waarbij ik m'n eigen uren middels een factuur indien. Als ik voor ZZP kies verdien ik €1 per uur meer.
Ik ben student, ontvang stufi etc. en werk gemiddeld per week denk ik zo'n 10 uur bij m'n bijbaan.

Niet geheel onbelangrijk: ik wil op korte/lange termijn gaan ondernemen/freelancen dus dacht dat de ZZP-constructie sowieso wel van pas komt.

Waar moet ik aan denken / wat niet vergeten betreft zzp'en? Zijn er dingen waardoor voor ZZP kiezen toch minder voordelig is?

Mijn dank is groot.

Hoi Zetzetpee,
als je op de lange termijn toch wilt gaan ondernemen, zou ik nu kiezen voor een zzp-constructie.

Je bouwt er ervaring mee op als ondernemer en kunt "er in rollen" op deze manier. De ervaring die je erbij opdoet om een eigen onderneming te starten en te hebben helpen je in een later stadium zeker om betere en verstandigere keuzes te maken.

50 Tips bij het starten van je onderneming vind je hier.

een van de dingen waar ik zelf veel aan gehad heb is om direct vanaf het begin een online boekhoudprogramma te hebben om alles in bij te houden. In het begin heb je nog niet zoveel administratieve dingen en kun je er mooi mee beginnen.

Als dit dan later meer wordt omdat je meer facturen of bonnetjes gaat verwerken groei je hier automatisch in mee. Bij e-boekhouden hebben ze een mooie startersactie waarbij je een heel jaar geen kosten hoeft te betalen voor je online boekhouding.

Succes!

Hi Alexdevries,

Thanks voor je uitgebreide reactie! Ben het ermee eens; het lijkt me inderdaad een goede reden om eens te starten.

Eventuele nadelen merk ik dan wel along the way ;) Ik zal dit forum dan zeer waarschijnlijk nog wel een paar keer raadplegen haha.