Opdrachten gedaan vóór inschrijving KvK/Belasting

Abonneer

Dag ZZP'ers,

Ik heb het hele jaar opdrachten uitgevoerd (in de muziek) maar die niet gefactureerd omdat ik (nog) geen eigen bedrijf had. Nu ik die wel heb zou ik die natuurlijk met terugwerkende kracht willen versturen. Het gaat om een stuk of 10 opdrachten, voornamelijk in 2017 maar ook een aantal in 2016.

Ik heb de Belastingdienst gebeld met de vraag of dat kan, en hoe dat dan werkt, maar daar kreeg ik geen duidelijk antwoord op: er werd iets gezegd over de 'factureerplicht' - de verplichting om vóór de 16e van de maand na de opdracht een factuur te versturen - en me geadviseerd om een brief met uitleg te sturen aan mijn regiokantoor, en daar nog eens te vragen of ik die gedane opdrachten nog kan factureren.

Wat zijn jullie gedachten hierover, of ervaringen mee? Zou dit een probleem kunnen worden? Zo ja, wat is handig om wel en niet in de brief te zetten?

Ik hoor 't graag :)

Groeten,
Philip

Hallo philip,

Begrijp ik nu goed dat je in 2016 opdrachten hebt gedaan, maar hier nog niet voor betaald hebt gekregen? Ben je niet bang dat je dat geld dan helemaal niet meer gaat krijgen?

Je mag ook zonder inschrijving bij de kvk facturen sturen. Dit geef je op bij 'Inkomsten uit overig werk'. Je hoeft dus helemaal geen bedrijf te hebben, om toch wat opdrachten uit te voeren en te factureren. Hier heb je nu misschien niets meer aan, maar dat had je dus vorig jaar het beste kunnen doen.

Normaal gesproken moet je inderdaad voor de 16e van de volgende maand factureren. Dus als je deze maand een opdracht doen, moet je voor 16 november je factuur hiervoor sturen. Ik ken verder niemand die ooit een brief hierover naar het regiokantoor stuurt. Heb je een goede reden waarom je nog nooit om je geld hebt gevraagd?

Kun je het gehele bedrag niet in één keer factureren, als 1 opdracht, of zijn het verschillende opdrachtgevers?

Hoi,

Klopt. Het merendeel gaat om 2017, maar ook een paar in 2016. Ik ben niet erg bang dat ik niet uitbetaald ga krijgen - ik heb met de meeste opdrachtgevers al contact gehad.
Goede tips, op zich, maar ik heb inderdaad goede redenen gehad me nog niet te laten uitbetalen, en ook om het niet particulier te doen :)
Het zijn inderdaad verschillende opdrachtgevers.

Ik heb nog even terug zitten kijken, en veel opdrachten zijn van afgelopen zomer. Nou kan ik me dus zo slecht voorstellen dat de Belastingdienst zo'n 'voor de 16e-regel' écht keihard zou bekrachtigen? Als 't om vorig jaar gaat kan ik me er nog iets bij voorstellen, maar Juli? Juni? Dat probeer ik dus een beetje te peilen.

En de tweede vraag is dus, maakt het überhaupt uit dat ik toen nog geen ZZP'er was? Met andere woorden, als 't om vorige maand zou gaan, voor ik me ingeschreven had, maar ik wél op tijd was (voor de 16e), zou het dan ook een probleem zijn?

Groet, Philip