Bestelbus Problem

Abonneer

Beste mensen,
Wie ow wie kan mij advies geven?

Ik ga binnenkort starten als zzp’er in de bouw en heb daar een bestelbus voor nodig. Nu ben ik daar laatst eventjes (uren) voor gaan zitten en de uitkomst is eigenlijk dat ik meer vragen heb dan antwoorden. Mijn budget is ongeveer 5000 euro en daarvoor wil ik graag een type Transporter/Vito oid voor kopen, waar ik zeker een jaar of 2 mee vooruit kan. Dit lijkt mij zeker geen onredelijk budget. Nu komt alleen de vraag, hoe ga ik die bus rijden? Mijn bevindingen tot nu toe:

De bus volledig zakelijk rijden zie ik niet zitten, met familie door het hele land is 500km privé rijden veel te weinig. Alhoewel ik het erg lastig vind in te schatten wat ik aan km per jaar ga rijden en in welke verhouding, lijkt deze optie in combinatie met mijn huidige auto aanhouden ook geen goed idee. Dit laatste ivm de kosten van de prive auto.

De bus zakelijk en prive rijden en dus voor de bijtelling gaan…… Alhoewel ik niet goed weet wat ik (met name in het begin) denk te gaan verdienen lijkt deze optie ook totaal niet interessant daar de bijtelling berekend wordt over de nieuwprijs en ik dus in het ergste geval netto aan bijtelling meer kwijt ben dan de auto überhaupt waard is.

De meest interessante optie lijkt mij dan ook de auto privé te rijden (nog steeds grijskenteken tarief,toch?) en volgens met de 0,19 euro regeling aan mijzelf te ‘verhuren’. Een groot nadeel vind ik wel dat ik dan kilometers moet gaan bijhouden maar voor een netto verschil van duizenden euro’s per jaar neem ik dat uiteraard voor lief. Wat mij echter niet duidelijk is aan deze regeling is de btw over de kosten van de auto. Stel ik rij in 2018 75% zakelijk met de bus, mag ik dan ook 75% van de btw over de kosten terug vragen? Gezien het feit dat brandstof ook onder de kosten valt kan dit al snel een leuk bedrag zijn.

Misschien niet gelijk de meest voor de hand liggende optie maar zeker een om over na te denken is de bus van 15 jaar of ouder. In dat geval bereken je 35% bijtelling over de dagwaarde van de bus ipv de cataloguswaarde, netto praat je dan over enkele honderden euro’s bijtelling per jaar. In dit geval zou ik ook voor de btw toch kilometers bij moeten houden of kan ik dit aan het eind van het jaar afkopen door 1,5% over de cataloguswaarde te betalen, wat een hoop administratie scheelt. Ik besef mij zeker dat een bus van 15 jaar oud wat steviger in het onderhoud zal zitten echter maakt het verschil in bijtelling dit meer dan goed.

Ik weet bijna zeker dat het bovenstaande voor menig van jullie tijdens jullie start een behoorlijk hoofdpijn dossier is geweest en ik ben daarom erg benieuwd naar jullie verhaal? Zonder inkomsten, te rijden kilometers en de verhouding zakelijk/privé is het eigenlijk onmogelijk mij de gouden tip te geven echter wie durft er toch zijn vingers aan te branden?

Alvast bedankt.

Gr Dion

Hallo Dion,

tja dit is altijd een afweging. Het lijkt voor jou het beste om te kiezen voor het bijhouden van zakelijke kilometers, maar ik kan natuurlijk niet precies inschatten. Je hebt hiervoor trouwens handige apps voor op je telefoon. Maar je kunt ook gewoon een schriftje in de auto leggen als je dat handiger vindt.
Een auto van 15 jaar oud zou ik alleen doen als je zelf ook een beetje handig bent. Ik heb zelf geen verstand van auto's, dus ik zou dat voor mezelf niet gauw doen.
De vraag die je trouwens stelde: "Stel ik rij in 2018 75% zakelijk met de bus, mag ik dan ook 75% van de btw over de kosten terug vragen?" Het antwoord is ja. Daarom lijkt dat me ook de beste optie.
Het met bijtelling rijden van een auto is volgens mij altijd rendabel als je een nieuwe auto hebt. Volledig zakelijk rijden (zo zeg je zelf al) kan alleen als je minder dan 500 privé kilometers per jaar rijd. Dus dat zit er niet in.
hopelijk heb je hier iets aan, misschien denken andere hier anders over.
succes!

Trouwens nog even over die btw op brandstof: die mag je terugvragen, maar alleen als je duidelijk hebt dat het voor je bedrijf is.
Zorg daarom dat je een pinpas/creditcard op je bedrijf hebt staan waarmee je tankt, anders kun je niet 'bewijzen' dat het tanken voor je bedrijf gebeurt. Je kunt eventueel zo'n tankpas aanvragen, maar een pinpas of creditcard op je bedrijf (dus naar je zakelijke rekening) is ook goed genoeg.

We vlogen naar Amsterdam en besloten een auto te huren, maar voor het gemak besloten we in een busje te blijven.Heb je een dienst voor jezelf gekozen? https://www.leasytime.nl.It was onze eerste reis samen en onze eerste ervaring van het huren van een auto. Ik hield van alles: zeer tijdig, punctuele levering van de auto naar een geschikte plaats en tijd, een zeer beleefde werknemer legde ons alles over de auto en kenmerken, altijd vertelde ons om hulp te vragen indien nodig, en in het algemeen was het zeer aangenaam om te luisteren naar advies en aanbevelingen. De auto is in perfecte staat, nooit mislukt.