ZZP-er & Loondienst

Abonneer

Situatie:

In loondienst 20 uur per week, bruto loon € 800,- per maand
ZZP-er 24 uur per week, winst uit onderneming € 12.250,- per jaar

Er wordt voldaan aan het uren criterium voor zelfstandigen aftrek 24 x 52 weken = 1.248 uur per jaar en het aantal uur voor onderneming is meer dan loondienst.

Klopt onderstaande berekening en de aanname dat dat er dus per maand een netto loon van € 1.726,- over blijft?

De berekening zal wel ongeveer kloppen, ik denk dat de fiscus meer vraagtekens heeft bij:

- In totaal 44 uur per week, is dat geloofwaardig
- Ik vind de ZZP omzet erg laag en vraag me af of je daarmee ook de uren-eis hard kunt maken
- Ik zie geen aftrek van kosten?

> Wanneer de uren gespecificeerd bijgehouden worden is het wel OK toch?

- Ik vind de ZZP omzet erg laag en vraag me af of je daarmee ook de uren-eis hard kunt maken
> Omzet is dus eigenlijk de winst in berekening scherm

> Klopt had voor het gemak de winst genomen

sgsgsg schreef:
> Wanneer de uren gespecificeerd bijgehouden worden is het wel OK toch?
>> Ja, zolang de verhouding facturabele uren en niet-facturabele uren maar gezond is (en uit je boekhouding blijkt)

> Omzet is dus eigenlijk de winst in berekening scherm

> Klopt had voor het gemak de winst genomen

Toch nog even een vraag:

In mijn berekening ga ik uit van een loondienst baan waar loonheffingskorting wordt toegepast. Kan dit naast ZZP inkomen met Zelfstandigenaftrek?

Je past doorgaans de loonheffingskorting toe op het hoogste inkomen, dat zal waarschijnlijk je inkomen uit loondienst zijn.

Ja, dus op het inkomen uit loondienst omdat het ZZP inkomen € 2.448,-- is toch?