ZZP + Loondienst bij dezelfde werkgever

Abonneer

Goedemiddag,

Ik ben momenteel fulltime in loondienst bij mijn werkgever als Test Engineer (testen van nieuwe software). Daarnaast heb ik een eenmanszaak, waarbij ik proces analyse doe, procesverbeteringen doorvoer en digitaliseer. Dit doe ik gemiddeld zo'n 8 uur per week.

Mijn wergever is geen softwarebedrijf, maar administreert gegevens voor verschillende hypotheekverstrekkers. Een andere afdeling uit een andere Business Unit wil mijn bedrijf inhuren om processen te analyseren, verbeteren en te digitaliseren. Dit is afwijkend van mijn huidige werkzaamheden voor de werkgever.

Ik heb het idee dat een modelovereenkomst aangaan met de andere afdeling geen vorm is van schijnzelfstandigheid.

https://www.zzp-forum.nl/blog/34/schijnzelfstandigheid

Van de 3 punten waaraan je schijnzelfstandigheid kunt herkennen weet ik dat ik bij nummer 1 en 3 als 'werknemer' zal worden gezien. Ze willen per se dat ik het doe en ik krijg middels facturen mijn loon.

Echter zal er van punt 2 geen sprake zijn. Ik krijg de vrijheid om gedurende de week wanneer ik wil 8 uur aan de opdracht te besteden. Mij wordt niet verteld hoe ik mijn werk moet doen. Enkel het resultaat zal worden beoordeeld. Mijn contactpersoon is niet mijn 'baas'.

Ik zou toch graag zeker willen weten dat dit geen schijnzelfstandigheid is, ook al heb ik het vermoeden van niet.

Kunnen jullie mij hier mee helpen?

Alvast enorm bedankt.

~Auri

Beste Auri,

Ik zou de GAL toets (is er sprake van Gezag, Loon of verplichting tot Arbeid) overslaan, schijnzelfstandigheid is ook iets heel anders dan de situatie die jij hier schetst.

Als je voor je huidige werkgever een 'klus' doet denk ik dat er overduidelijk sprake is van een dienstbetrekking en dat de verdiensten als 'loon uit dienstbetrekking' worden gezien.

Ik zou het risico niet nemen...