Wanneer eenmanszaak in laten gaan?

Abonneer

Beste (toekomstige) mede-zzp'ers,

Sinds afgelopen maandag ben ik ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, tijdens mijn inschrijving werd mij gevraagd wanneer ik mijn eenmanszaak in wilde laten gaan. Daar ik samen met een vriend ga starten, hebben we samen besloten vanaf 20 december voor onszelf te gaan werken. Hij had zijn inschrijving vandaag, en ik dus afgelopen maandag. Bij mij was het geen probleem om de eenmanszaak dezelfde dag al van start te laten gaan, daarintegen werd er vandaag tegen die vriend gezegd dat het verstandiger was om zijn eenmanszaak enkele dagen vóór die 20 december pas in te laten gaan, om eventuele problemen te voorkomen.

Nu zal ik tot omstreeks 15 december in loondienst blijven, om op die datum ontslag te nemen. Kan het hebben van een eenmanszaak tesamen met mijn (inkomen uit) loondienst, problemen opleveren? Ik zal tot deze datum slechts wat voorbereidende stappen uitvoeren, en niet daadwerkelijk al voor de onderneming werken, omzet genereren of wat dan ook.

Bij voorbaat dank!

Beste Mike,

Je bedoelt waarschijnlijk of je fiscaal problemen krijgt? In principe niet, je kunt een eenmanszaak naast je baan hebben, zolang je eventuele inkomsten bij je IB aangifte gewoon opgeeft. Als deze inkomsten er niet zijn zie ik het probleem niet. Er zijn legio ZZP'ers die nog part-time er bij werken.

Inschrijving bij de KVK betekent fiscaal ook niet zoveel, behalve dat je waarschijnlijk ook een BTW nummer krijgt toegekend en daarmee ook aangifteplichtig bent, maar dat zal dan in januari zijn (over het laatste kwartaal van 2017).

Groet,

Paul