Belastingen als ondernemer

Abonneer

Beste,

Recentelijk (begin november) ben ik een eenmanszaak gestart. Als leek op het gebied van belasting heb ik geen idee of, en welke belasting ik moet betalen.
Het is onduidelijk of ik volgens de ondernemerscheck van de belastingdienst nu wel of niet een ondernemer ben. Het is namelijk twijfelachtig of op jaarbasis wel of niet voldoe aan de minimum omzet van €5000 euro en het urencriterium, voor de rest voldoe ik wel aan alle criteria.

Als ik niet word gezien als ondernemer, welke belastingen moet ik dan betalen?
Als ik wel word gezien als ondernemer, welke belastingen moet ik dan betalen?

Zou iemand mij kunnen helpen of adviseren wat ik moet doen op het gebied van belasting voor mijn onderneming?

Bij voorbaat dank,
Jordy

Hallo Jordy,

Als ondernemer moet je btw-aangifte doen, dat moet je (meestal) ieder kwartaal doen.
Daarnaast moet je (net als nu) inkomstenbelasting betalen. Maar omdat je ondernemer bent, mag je gebruikmaken van de starters- aftrek en ondernemersaftrek.

als je niet als ondernemer moet gezien hoef je alleen inkomstenbelasting te betalen.

je mag in je eerste jaren best wat minder winst maken, als het er maar naar uitziet dat je wel uiteindelijk meer winst gaat maken. Heel veel ondernemers verdienen in het begin nog niet zoveel. Dus als jij als ondernemer werkt de eerste periode moet dat gewoon kunnen.
Je hebt je al ingeschreven bij de kvk lijkt me? dan heb je een btw-nummer gekregen en een brief dat je btw-aangifte moet gaan doen.

Je inkomstenbelasting doe je gewoon, net als je normaal ook zou doen, voor 1 mei. Deze wordt alleen uitgebreider dan je gewend bent. Ik weet niet hoe je eerst je belastingaangifte deed? Hielp iemand je daarbij?