Administratie zakelijke kilometers priveauto

Abonneer

Ik ga beginnen als ondernemer en heb een aantal vragen over de administratie van de zakelijke ritten met priveauto. Hopelijk kan iemand mij helpen met een antwoord. Mijn dank is groot!

Ik rijd met een prive auto zakelijk en heb gezien dat ik dan 0.19 cent per kilometer mag aftrekken. Ik las dat ik daarvoor een administratie moet bijhouden. Ik heb twee vragen:
- Moet ik in die administratie ook de privéritten noteren? Of zijn alleen de zakelijke kilometers afdoende?
- Moet ik de bonnen van het benzinetanken bewaren? Of is alleen een administratie met het aantal gereden kilometers afdoende?

Hopelijk kan iemand mij helpen met het antwoord op deze vragen. Alvast dank!

Als het goed is hoef je alleen de zakelijke ritten te noteren. De belastingdienst zegt zelf wel moeilijk te doen, maar ik heb het nog nooit gemerkt en als je op internet leest, dan schijnt dit goed genoeg te zijn.

de belastingdienst zegt hier trouwens wel ietsje anders (maar dat gaat ook een beetje over een zakelijke auto, niet net als jij je prive auto zakelijk).
https://belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/privegebruik_auto/bijzondere_situaties

Je mag ook je tanken en onderhoud opgeven bij de btw-aangifte. Dat mag dan alleen het gedeelte van hoeveel je voor je zaak rijdt. Maar dan moet je ook wel alle ritten bijhouden.

dus het is aan jou wat je wil en hoeveel je zakelijk rijdt. Wil je alleen die 19 ct opgeven (voor de inkomstenbelasting) dan is zakelijk denk ik genoeg.
Rij je bijvoorbeeld voor 30% zakelijk, dan mag je ook 30% van de btw op onderhoud en benzine opgeven bij de btw-aangifte. (en als kosten bij je inkomstenbelasting).
Maar als je dat wil, zul je moeten kunnen bewijzen dat 30% zakelijk is. En moet je dus al je ritten registeren en dan duidelijk aangeven hoeveel ervan zakelijk zijn.
kun je hier wat mee?