Factuurnummering

Abonneer

Ik zit op dit moment met het volgende, namelijk het nummeren van de facturen.
Momenteel heb ik een boekhouding apart voor de webshop (automatisch) en een andere boekhouding waarbij ik de facturen handmatig maak als er bestellingen komen die op maat gemaakt worden. Het zijn bovendien 2 aparte handelsmerken.

Voor de één (handmatige boekhouding) hanteert ik de volgende nummering zoals dit 2017001, 2017002 etc.
Voor de webshop heb ik het zo: 170001, 170002 etc. waarbij hij jaarlijks opnieuw start met de telling. De eerste cijfers is het jaartal.

Mijn vraag is mag ik voor de webshop bijv. 1710001, 1710002 etc. en voor de handmatige bestellingen hanteren: 1720001, 1720002
dus na de jaartal komt er een cijfer die aangeeft dat het 1 om de webshop gaat en nummer 2 om de handmatige facturen.
En is het handig om jaarlijks opnieuw te beginnen met cijferen of raden jullie aan door te nummeren?

Groetjes

Hallo Lina,

Het is normaal dat je voor ieder jaar een andere telling doet. Vanaf 2018 mag je dus 20180001, 20180002 etc. De factuurnummers moeten oplopen. Je mag dus ook in theorie 201822001, 201822002 etc gebruiken, maar of je dat handig vindt.

Dan je andere punt. Dat weet ik eerlijk gezegd niet, of je voor 2 verschillende handelsmerken verschillende factuurnummers mag gebruiken. Als het 1 boekhouding is volgens mij niet.

Hoi Johndoe,

Dank voor je reactie. Het kan ook niet anders dan twee verschillende oplopende nummeringen te hanteren toch? want een webshop is geautomatiseerd en als ik een product direct verkoop aan de klant hanteer ik niet de nummering van de webshop want die is geautomatiseerd en die kun je zelfs niet wijzigen. Dus wanneer de klant komt met een order die niet via de webshop plaatsvind maar de aankoop bijvoorbeeld direct doet of een reparatie komt ophalen dan hanteer ik een andere nummering voor. Als ik kies voor 201810001 webshop en 201820001 reparaties directe verkoop kom ik dan niet in de problemen met de vraag waarom er ineens 10001 of 20001 gebruikt is. Met de vraag of er al zoveel producten zijn verkocht?

Weet iemand hier meer over of dit zo is toegestaan. 2 aparte factuurnummeringen voor 2 handelsnamen, samen uiteindelijk in 1 boekhouding doorberekend