Kosten zonder factuur

Abonneer

Beste collega ZZP'ers,

Een aantal maanden ben ik parttime aan het ondernemen, hierbij schakel ik soms hulp in van derden (arbeid) die ik daar een vergoeding voor betaal. Concreet betaal ik per bank enkele tientjes tot 2-300 euro aan mensen die mij meehelpen op mijn klussen.

Ik pas het kasstelsel toe dus merk die bankuitgaven aan als kosten, hier ligt alleen geen factuur aan ten grondslag; ofwel ze krijgen een vergoeding maar sturen geen factuur.

Kan dit gewoon aangemerkt worden als kosten? Alvast dank

Hallo,

in principe moet je voor iedere uitgave een bon in je administratie hebben. Maar voor bedragen onder de 100 euro kun je vaak zonder bon, zeker als je via de bank (zakelijke rekening) betaalt. Dit geldt overigens voor de inkomstenbelasting. Voor de btw-aangifte moet je wel altijd een bon hebben.

Dank voor uw reactie,

Echter ben ik nog benieuwd of ik gewoon betalingen kan doen aan derden en als kosten kan aanmerken zonder dat ik de verantwoordelijkheid heb voor het afdragen van premies e.d. Er is geen dienstbetrekking, maar heb ik de verantwoordelijkheid om aan de belastingdienst door te geven wat de inkomsten zijn geweest voor die derden die de betalingen ontvangen? Ofwel, loop ik risico dat de belastingdienst bij mij komt heffen?