Dag geld vergoeding

Abonneer

Ik ga voor een opdracht gever regelmatig naar het buitenland en krijg daarvoor ook een dagvergoeding.
Deze is bedoeld om bv lunch en avond eten van te betalen.
Hoe moet ik deze vergoeding op mijn factuur zetten?
Als ik hem bv ex BTW op mijn factuur zet, moet ik er natuurlijk nog wel belasting over betalen. Is hier een apparte regeling voor? Mvg PJB

Hallo,

hier is niet echt een aparte regeling voor, je stuurt een factuur naar je opdrachtgever, dan moet je altijd btw afdragen. Je moet deze altijd excl. btw op de factuur zetten. Anders betaal jij juist de btw.

Stel je krijgt 100 euro dagvergoeding en je zet dit inclusief btw op je factuur.
Dan krijg jij 100 euro van je opdrachtgever, maar moet jij nog 21% btw betalen bij je btw-aangifte. (ik ga er even vanuit dat je 21% btw moet betalen over je omzet). Jij krijgt dan maar € 82,64 en betaalt € 17,35 btw (samen 100 euro).
Als jij de 100 euro excl btw op je factuur zet, krijg je 121 euro, waarvan je 21 euro naar de Belastingdienst moet betalen. Je houdt dan netto 100 euro over.

Bedankt voor je reactie.
Tot zover was dat allemaal al duidelijk.
Maar over de €100 moet ik dan nog inkomstenbelasting betalen.
Een "collega" ZZP-er doet deze daggeld vergoeding buiten de boekhouding om en houdt dus de volle €100 over. En volgens zijn boekhouder kan dat ook. Mijn boekhouder zegt dat het niet kan. Anders zou je natuurlijk je daggeld vergoeding op €300 kunnen zetten en helemaal geen belasting betalen.