Mijn eenmanszaak omzetten naar BV?

Abonneer

Ik heb een groeiende eenmanszaak, tot nu toe heb ik alleen gewerkt en kon ik zelf. Maar nu ben ik toe aan een volgende stap. Het aannemen van personeel. Nu mijn zaak groter word ben ik bang voor de aansprakelijkheid. Mijn vrouw denkt dat ik beter kan omzetten naar BV. Hoe snel gaat dit en waar moet ik rekening mee houden?

Je zegt dat je onderneming groeit. Dat is fijn, maar wat is je winst? Een BV is belastingtechnisch pas voordeliger vanaf 150k winst.

Bedankt voor je reactie. Ik zit met mijn bedrijf nog niet aan zo’n hoge winst, maar ik las ergens dat een BV al loont vanaf 80.000 euro. Dat haal ik bijna. Omzetten naar BV doe ik vooral voor de risico’s.

Ik begrijp dat je risico’s wilt beperken, maar realiseer je dat de hoeveelheid winst hier wel mee te maken heeft. Als eenmanszaak betaal je minder belasting en kan je daardoor klappen beter opvangen. Je zou er voor kiezen om je eenmanszaak pas om te zetten naar een BV als je winst groot genoeg is.

Eens met voorganger. Denk ook aan het (hoge) eigen loon dat je verplicht bent jezelf uit te betalen bij een BV. En de kosten van de administratie om een BV op te richten. Allereerst de kosten voor het oprichten, maar ook de kosten voor de jaarrekening e.d. stijgen enorm.

Je kan ook Ltd oprichten. Dan ben je ook niet hoofdelijk aansprakelijk en het is goedkoper dan een BV.

Jsmaela schreef:
Je kan ook Ltd oprichten. Dan ben je ook niet hoofdelijk aansprakelijk en het is goedkoper dan een BV.

Jammer dat dit soort ondoordachte reacties geplaatst worden. Een Ltd komt onbetrouwbaar over. Zou jij er zelf zaken mee willen doen? Ik raad TO aan een gesprek aan te gaan met een fiscalist. Het is moeilijk hier een passend advies te geven als we niet alle gegevens (cijfers) van de eenmanszaak hebben.

Heb je een lening bij de bank? Heb je daar privé meegetekend? Aansprakelijk is complex en er zijn verschillende gronden waarop je, ondanks BV toch privé aansprakelijk kan worden gesteld.

Het kan zinvol zijn om te zetten naar een BV bij hoge winst (meestal wordt 100000 euro aangehouden), maar ook als je kijkt naar imago (een BV staat meestal professioneler/krachtiger). Een BV is ook makkelijker door te verkopen als je dat in de toekomst zou willen.

Ga eens praten met een financieel adviseur, misschien heb je die al een of ken je er een. Die kan je waarschijnlijk beter vertellen of het zinvol is.

Denk bij het oprichten van een BV aan een Holding/Werkmaatschappij constructie. Denk om de gebruikelijk loon regeling. Zie de Holding als een spaarpot. Via de deelnemingsvrijstelling schuif je de winst na aftrek van VPB naar de Holding. Zo omzeil je het aftikken van aanmerkelijkbelang heffing. Kijk of je kunt leven van bruto 44 K aan gebruikelijk loon en plus niet teveel in rekening courant. Je mag wel lenen van je Holding, mits je een redelijke rentevergoeding betaald. Laat in de werkmaatschappij de rekening courantverhouding niet te hoog oplopen. Zo voorkom je het bij plussen door de fiscus als loon of dividenduitkering.