Aangifte omzetbelasting

Abonneer

Ik heb nu al zo'n jaar een eigen onderneming (eenmanszaak) en doe braaf elk kwartaal de aangifte omzetbelasting. Aangezien ik mijn producten uit het buitenland haal kan ik geen btw terug vorderen maar moet ik wel btw betalen over de verkochte producten. Opzich logisch maar ik val steeds onder de startersaftrek waardoor ik altijd op €0 uitkom.

Nu zit ik met de volgende vraag, ik kan nooit btw terugvorderen over de ingekochte voorraad maar stel dat ik €100 btw moet betalen over de verkochte producten en dat ik een laptop voor de zaak heb gekocht bij de Makro met €25 btw is het dan zo dat het een simpel rekensommetje is van 100-25=75 betalen en dus uiteindelijk 0 ivm de startersaftrek. Of kan ik die startersaftrek gebruiken voor die €100 en €25 teruggevorderd krijgen?
In het eerste geval is het bij mij dan dus nooit zo dat ik btw terug kan krijgen van de belastingdienst...

Hallo!

Startersaftrek heeft niks met de btw te maken, maar met de inkomstenbelasting.
Ik denk dat je de kleineondernemersregeling bedoeld.

als je 100 euro moet betalen, dan moet je altijd eerst 25 euro eraf halen. Die 75 euro moet je dan in principe betalen. Als je dan gebruik maakt van de kleineondernemersregeling hoef je geen btw te betalen. Je kunt alleen btw terug krijgen van de belastingdienst als je meer btw terugkrijgt dan dat je moet betalen. Had je bijvoorbeeld een laptop gekocht die 150 btw was, dan kreeg je 50 euro terug. (maar dan had je wel een veel duurdere laptop gehad).

In jouw geval krijg je dus nooit btw terug nee, maar je hoeft ook niets te betalen.

Nog even een aanvullende vraag hierop eigenlijk, ik studeer nog een hbo opleiding (Online marketing) en ik wil een cursus Engels bij LOI of een andere thuisstudie organisatie gaan volgen. Kun je dit terugvorderen van de inkomstenbelasting?

Ja dit mag. Krijg je studiefinanciering of een andere vergoeding voor je cursus of opleiding? Dan moet je daar rekening mee houden. Als dat niet zo is moet je de volgende berekening toepassen:

jouw studiekosten - 250 euro (dit bedrag noemen ze de drempel).

Als je geen student bent, mag je maximaal 15000 euro opgeven als studiekosten.

Ik krijg geen studiefinanciering meer maar wel heb ik een lening, weet niet of dat er ook onder hoort. Maar met rekening houden bedoel je dat je het niet krijgt of?

Nee volgens mij gaat het alleen om 'echte' studiefinanciering.

Dus als het goed is mag je al jouw studiekosten - 250 opgeven als kosten.
Anders lees even op de site van de belastingdienst.
google even Studiekosten en andere scholingsuitgaven
dan vind je het wel.

succes!

Oww okee want ik dacht juist dat het om elke ontvangst van DUO ging.

Maar dat zou dan betekenen dat ik bij de inkomstenbelasting van m'n bedrijf de cursus (-250) en ook m'n studiekosten hbo (-250) kan opgeven bij de belasting?
Vind het namelijk heel onduidelijk op de website staan