Hoi!

Mijn vriend heeft sinds mei 2015 een eigen bedrijf. Dat jaar heeft hij geen inkomsten gehad en heeft hij ook geen uitgaven gedaan. Op de aangifte van dat jaar heeft hij alles dus op €0 gezet. Hij is enkel in loondienst geweest bij andere bedrijven. Bij het invullen van de aangifte heeft hij de fout gemaakt aan te geven aan het urencriterium te komen van 1225 uur. Dit is niet het geval geweest.

Eind vorig jaar hebben wij dus een brief gekregen waarin wij op de hoogte gesteld werden van een aanslag die wij nog moesten gaan betalen, rond de €2.700. Hier hebben wij bezwaar tegen gemaakt en nu krijgt hij de kans aannemelijk te maken dat hij wel aan de voorwaarden voldeed in dat jaar. Doordat hij geen inkomsten en uitgaven had, heeft hij ook geen gebruik gemaakt van de zelfstandigenaftrek. En zeker geen misbruik ervan, door de BTW terug te vragen, want er was niets om de BTW van terug te vragen. Op de aangifte van het jaar 2015 staat dat hij een negatief resultaat heeft uit de onderneming van zo'n €8.000. De ondernemersaftrek was €9.403 en de mkb-winstvrijstelling 14% en dus €1.316. Dan bleef er dus een negatief resultaat over.

Nu is mijn vraag, is er een manier om duidelijk te maken dat het een fout is geweest met het invullen van het urencriterium en een goed bezwaarschrift op te stellen om de aanslag niet te hoeven betalen? Ik heb er te weinig verstand van om dit te doen en een beetje hulp is dus altijd welkom. Wel probeer ik alles zo goed mogelijk te begrijpen, als ik dus dingen zeg die niet kloppen, verbeter mij alsjeblieft.