Hallo,

Ik heb een eenmanszaak in Nederland, werkzaam op het gebied van webdesign en online marketing. Ik maak regelmatig websites voor Spaanse klanten en maak daarvoor gebruik van de intracommunautaire verleggingsregeling. Om dit te kunnen doen moet ik het Btw-nummer van de klant opgeven bij mijn belastingaangifte. Dit btw nummer kan ik controleren via de EU internetsite VIES (http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/).

In Spanje is het het geval dat wanneer een bedrijf diensten of producten buiten Spanje wil inkopen, zij zich moeten laten registreren bij het "Registro de Operadores Intracomunitarios" (ROI). Zij krijgen dan een btw nummer voor intracommunautaire prestaties. Dat nummer moet ik gebruiken bij mijn opgaaf ICP. Hun "gewone" btw nummer wordt niet geaccepteerd.

Ik heb begrepen dat het voor hun gratis is om zich hiervoor in te schrijven en dat het een niet heel ingewikkeld proces is. Maar, de meeste klanten zijn "simpele" kleine bedrijven / eenmanszaken. Ik kan me voorstellen dat zij gaan twijfelen waarom ze bij mij diensten moeten afnemen als ze hiervoor eerst van alles moeten regelen met de belastingdienst.

Mijn vraag is. Als mijn Spaanse zakelijke klant niet geregistreerd is bij dit ROI, en ik van hun dus geen btw nummer heb dat wordt geverifieerd als geldig btw nummer via de Europese internetsite, kan ik hun dan geen diensten leveren of factuur sturen? Of is er een andere manier om dit aan te pakken?

Hopelijk kan iemand die hier verstand van heeft dit voor mij verduidelijken. Alvast heel erg bedankt.