Vermogensbelasting 2017: verdeling tussen partners

Abonneer

Bij ons is eentje zeer rijk, en eentje zeer arm ;)

Ik ben een kleine ondernemer en ziek. Ik heb over 2017 een inkomen van 8000 euro ofzo.

Mijn vriend verdient (gelukkig) goed in zijn baan in loondienst en is zeer spaarzaam geweest in zijn leven.

De nieuwe vermogensbelasting gaat uit van schijven. Simpel gezegd: de eerste schijf van 100.000 euro inclusief 25.000 onbelast vermogen is goedkoper dan alles wat je meer hebt dan 100.000 aan spaargeld.

Ik ga er dan vanuit dat verdeling niet veel uitmaakt, zolang je zorgt dat bij beide partners het meegerekende vermogen binnen de eerste schijf valt.

Bij het invullen van de aangifte online blijkt nu dat het voor ons samen optimaal is om ongeveer ons (zijn) hele vermogen van meer dan 100.000 euro bij mij mee te tellen.... Dus ik zou dan ruim in de tweede schijf moeten vallen waardoor het totaal aan belasting voor ons groter zou moeten zijn.

Klopt de berekening dan wel? Is er toch een verband tussen box 1 en 3? Komt dit doordat ik zo weinig inkomsten heb?

Zeer vreemd! De belastingdienst is uiteraard nu niet bereikbaar, en ik vind er niets over op internet. Ik ben bang dat als we het zo inzenden, uiteindelijk blijkt dat de berekening van het programma misschien fout zat en we dan dus alsnog teveel betalen door deze berekening te kiezen.

Ik heb ondertussen elders het antwoord al gekregen.

Het heeft te maken met de algemene heffingskorting. Als je nĂ¡ 1962 bent geboren en je inkomen is zo laag dat je niet je gehele algemene heffingskorting kunt benutten, krijg je het extra deel ook niet uitbetaald.

Door je belasting "kunstmatig te verhogen", in dit geval door het spaargeld van je partner bij jou mee te tellen, kun je toch je hele heffingskorting benutten.

Deze algemene heffingskorting wordt dus wel doorgetrokken van box 1 naar box 2 en box 3, zei iemand erbij.