Belasting betalen als tussenpersoon met EU import?

Abonneer

Hallo,

Ik ben bezig met het opzetten van een webwinkel waarbij ik de dropshipping methode wil toepassen.
Nu laat ik mijn assortiment versturen vanuit Spanje en ben ik benieuwd hoe dit werkt wat de belasting betreft.

Voorbeeld:
Als een klant via mijn website een product besteld en dit wordt vervolgens verstuurt vanuit Spanje (0% BTW) ben ik dan de verantwoordelijke
en tijdelijke eigenaar tot het product bij de klant is? of is de klant de eigenaar van het product vanaf het moment dat hij de aankoop doet?
In het eerste geval zou ik volgens mij 21% BTW moeten rekenen waardoor de meeste producten hun marge verliezen. Dat zou natuurlijk jammer zijn.

Als dit het geval is. Waarom geldt er dan voor een particulier geen BTW plicht en een verkoper wel? En stel ik zou in dit geval mijzelf vestigen in Spanje, dan kan ik dus wel zonder BTW leveren aan Nederland? Zijn de regels daar dan anders? hoe zit dat?

Groet,

hallo matthijs,

Bij dropshipping wordt jij tijdelijk eigenaar van het product. Jouw klant koopt het product bij jou. Jij bent dus verantwoordelijk voor garantie en voor het terugsturen als de klant niet tevreden is. Jij koopt het product dus, in dit geval in Spanje en verkoopt het product vervolgens in Nederland.

zoals je hier op de website van de belastingdienst kunt lezen heb je te maken met een paar dingen:

Als je vanuit spanje zakendoet, een EU-land, krijg je een factuur met 0% btw. Jij moet dan uitrekenen hoeveel btw erop zit en deze meenemen in je btw-aangifte. Vervolgens verkoop je het product met btw aan je klant. Dan moet je dus ook weer btw rekenen.

succes!

Dank, en wat als ik zou dropshippen vanuit spanje?. Dus mijn bedrijf laten inschrijven in Spanje. Kan ik dan net als mijn leverancier met 0% leveren aan nederlandse klanten? Even theoretisch gezien, ik probeer even de mogelijkheden op een rijtje te zetten.

matthijs1987 schreef:
[...]
of is de klant de eigenaar van het product vanaf het moment dat hij de aankoop doet?
In het eerste geval zou ik volgens mij 21% BTW moeten rekenen waardoor de meeste producten hun marge verliezen. Dat zou natuurlijk jammer zijn.

Als dit het geval is. Waarom geldt er dan voor een particulier geen BTW plicht en een verkoper wel? En stel ik zou in dit geval mijzelf vestigen in Spanje, dan kan ik dus wel zonder BTW leveren aan Nederland? Zijn de regels daar dan anders? hoe zit dat?

Groet,

Je hebt het hier over een intracommunautaire verwerving.

Het lijkt mij dat je nog het eea dient uit te zoeken aangezien je aanname dat een particulier geen btw hoeft te betalen.
Mocht je hier meer van willen weten, schroom niet om mij te mailen.

BPFS.nl - Boekhouding uitbesteden - Facturen aanleveren via app of email - Vanaf 19,50 per maand

Normaal gesproken betaal je als particulier altijd BTW, daar ben ik van op de hoogte, maar als ik leveranciers op platformen als Alie express e.d artikelen zie verkopen zonder BTW dan vraag ik mij af hoe dit belastingtechnisch werkt. Als particulier draag je in ieder geval geen BTW af over de producten die je dan koopt. Of je dat verplicht bent op te geven en wat de regels zijn is een tweede. Daarom vraag ik er ook na omdat het me niet helemaal duidelijk is.

Ik heb onderstaande gevonden op de website van de belastingdienst. Voor zij die er ervaring mee hebben zal dit vast en zeker zo duidelijk zijn als maar kan maar ik vind het zelf toch nog wat cryptisch. Met name de laatste zin. Wordt er met belaste omzet geduid op de belasting die je aan je klant vraagt wanneer je een product verkoopt. Of slaat dit op het verrekenen met goederen die je inkoopt om je bedrijf te runnen en dus intern blijven? Zoals het hier staat beschreven lijkt het alsof ik in alle gevallen de BTW terug kan vragen bij de belastingdienst. Waarom betaal ik het dan ├╝berhaupt eerst, als je het altijd weer terugkrijgt ? Ik sla de plank vast volledig mis maar ik wil het graag begrijpen.

Intracommunautaire verwerving of btw verlegd
Hebt u goederen gekocht van een ondernemer uit een ander EU-land (een zogenoemde intracommunautaire verwerving) of is de btw naar u verlegd? Dan berekent u zelf het btw-bedrag. Dit geeft u aan in uw Nederlandse btw-aangifte. Als u de goederen of de diensten gebruikt voor belaste omzet, trekt u de btw tegelijkertijd af als voorbelasting. U betaalt dan per saldo niets.