als ZZP'er iemand aannemen

Abonneer

Goedemorgen,

eind dit jaar ga ik met zwangerschapsverlof, ik wil voor deze 3 maanden een vervanger aannemen. Maar hoe werkt dit?
Het liefst wil ik iemand die zelf niet zzp'er is, omdat ik dan al een aantal mensen 'op het oog' heb.

Moet ik voor deze 12 weken dan een officieel contract maken? Loonheffing afdragen? Ergens aanmelden? Wie heeft er meer informatie over?

Ik lees elders dat je pas personeel hebt als er minimaal 20u voor je gewerkt wordt per maand, en langer dan 3 maanden. Dat is dus niet het geval.

Dankjewel!

Goedemiddag!
Officieel moet je iemand dan in dienst nemen ja, met alle zaken erbij. Het lijkt me niet dat je dat wil.
Wat je ook kunt doen is om jouw vervanger via detachering of uitzendbureau te laten lopen. Dan ben je wel meer geld kwijt, maar heb je geen gedoe met verzekeringen, belastingen etc.
Of je huurt iemand in via een zogenaamde ib47-contructie, maar ik weet niet precies hoe dat werkt. Je huurt dan iemand in die eigenlijk geen ondernemer is. Maar of dat voor een project van 12 weken mag weet ik niet (normaal is dit volgens mij voor schoonmaakklusjes enzo). Op de site van de Belastingdienst is hier iets van te vinden.
Hopelijk heb je hier wat aan, succes!

Ondernemer55 schreef:
[...]
oe dat werkt. Je huurt dan iemand in die eigenlijk geen ondernemer is. Maar of dat voor een project van 12 weken mag weet ik niet (normaal is dit volgens mij voor schoonmaakklusjes enzo). Op de site van de Belastingdienst is hier iets van te vinden.
Hopelijk heb je hier wat aan, succes!

Hi ondernemer55,

Dankjewel voor je antwoord!
Denk dat de IB47 inderdaad niet opgaat. Ik werk als zzp'er in de zorg, maar een aantal cliƫnten van mij hebben wel echt een vervanger nodig voor die 3mnd.

Is het in dienst nemen van iemand zo veel rompslomp? Ergens lijkt het me de goedkoopste optie.. Zelfs als ik er vanuit ga dat ik 130% van het brutoloon kwijt zal zijn..

Licht schreef:
[...]Ik lees elders dat je pas personeel hebt als er minimaal 20u voor je gewerkt wordt per maand, en langer dan 3 maanden. Dat is dus niet het geval.

deze regel ken ik trouwens niet.

Is het in dienst nemen van iemand zo veel rompslomp? Ergens lijkt het me de goedkoopste optie.. Zelfs als ik er vanuit ga dat ik 130% van het brutoloon kwijt zal zijn

Als je hier ziet op de site van de Belastingdienst vind ik het nogal wat rompslomp. Als dit in de praktijk meevalt en je inderdaad zo'n 130% aan loonkosten kwijt bent, dan is het misschien een goede optie. Ken je misschien iemand die (recentelijk) personeel heeft aangenomen?