Advies? ZZP'en naast school

Abonneer

Nou heb ik mijn MBO diploma in de applicatie ontwikkeling en ga ik HBO informatica studeren en wil ik graag werkervaring op doen en wat zakcentjes verdienen. Is het verstandig om ZZP'er te worden, zo ja waar moet ik dan voortaan rekening mee houden?

Al die belastingregels etc., waar kan ik het beste beginnen om de basis van die regels te leren etc.?

Het handige van zzp'er worden is dat je de vrijheid hebt om te werken voor wie je wil. Wil je dat? Dan kan het zeker verstandig zijn om zzp'er te worden. Zo kun je al een beetje kijken of het wat voor je is.

Tja waar moet je rekening mee houden? Qua belasting zijn dat 2 dingen:
btw-aangifte (die moet je 4 keer per jaar doen)
inkomstenbelasting: deze moet je ook doen als je gewoon in loondienst werkt. Als zzp'er moet je alleen wel uitgebreider aangifte doen.
Daarnaast moet je een boekhouding bijhouden, waarin je al je uitgaven en inkomsten bij elkaar hebt. Als je nog niet zoveel klanten hebt, is dit nog geen uitgebreide administratie.

Op deze site heb je een checklist voor startende ondernemers, misschien heb je daar wat aan.

Naast de checklist tip van Alex81 zijn deze 50 tips voor startende ondernemers waarschijnlijk ook handig voor je. Succes!

De link die Alexdevries aangeeft vind ik zelf ook aan te raden.