Hallo Allemaal,

Ik zou graag een bedrijf (eenmanszaak, adviesbureau). Op dit moment werk ik in vaste dienst 4 dagen (1 dag per week ouderschapsverlof). Mijn bruto inkomen is ca 40k. Ik wilde eerst als een parttime onderndemer beginnen en daarna geleidelijk over gaan naar 100% ZZP.
De vraag heeft betrekking op het moment van het starten. Eerst dacht ik vanaf begin 2019 te beginnen om zo aan de urencriterium te voldoen om van de starteraftrek en zelfstandigenaftrek gebruik te kunnen maken.

Onlangs begon ik me echter af te vragen of ik niet nog dit jaar kan starten (vierde kwartaal 2018). In deze periode zou me willen richten op de voorbereidende zaken zoals de website, software en de computer aanschaffen. Wellicht zou ik nog een of twee kleine klussen doen nog dit jaar maar dat zou nog meten blijken.

De vraag is als volgt. Ervan uitgaande dat ik geen opdrachten nog krijg dit jaar (of 1-2 kleine opdrachtjes), kan ik beginnen te investeren in het bedrijf en zo van de aftrekposten gebruik kunnen maken? Ik zou betalen van mijn priv├ęgeld. Aangezien ik dit jaar nog logischerweis niet de urencriterium haal, denk ik gebruik te kunnen maken van :
- MKB winstvrijstelling
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek
- Ondernemersregeling (KOR)

Daarnaast denk ik om een youngtimer nog in 2018 aan te schaffen, de eventuele benodigde reparaties uit te voeren en zo voorbereid zijn op het 2019. Ik denk de auto op de zaak aan te schaffen en gebruiken icm de bijteling.
Is het slim in mijn situatie nog in 2018 te beginnen? Wat zijn de voor-
en nadelen?

Alvast bedankt voor het meedenken.