klein ondernemersregeling

Abonneer

Goedenmiddag,

Even voorstellen, ik ben Maurice en heb sinds kort een eigen gevel bedrijf.
Ik hoop op dit forum een hoop te leren over boekhouden en andere vragen.

Toen ik afgelopen Mei begon stond ik nog niet stil bij bepaalde voordelen die je kan toepassen zo ook klein ondernemersregeling.
Daardoor heb ik eind Juli netje mijn omzet belasting na aftrek van de voorbelasting betaald. Ik kom er nu achter dat ik onder 1883 blijf en misschien wel onder de 1345 aangezien ik veel werk voor andere aannemers met BTW verlegd.

Zoals ik al zei, ik heb in Juli netjes betaald. Kan ik nog in aanmerking komen de klein ondernemersregeling en de betaalde belasting van Kwartaal 2 weer terug krijgen ?

Mvg,

Hallo!

Je kunt de kleineondernemersregeling verrekenen bij de btw-aangifte van kwartaal 4. (die doe je in januari 2019). Dan kun je meteen voor heel 2018 deze verrekenen. Je krijgt dan wat je in juli (voor kwartaal 2) hebt betaalt weer terug.

Oke dankuwel.

Dus als ik het goed begrijp zou kwartaal 3 en 4 geen betaling moeten doen. Wel aangifte uiteraard.

Nou, ik heb zelf wel eens deze regeling toegepast, maar toen deed ik dat ieder kwartaal. Dan geef je bij 5d iedere keer het bedrag op dat je moet betalen. Zo hou je ieder kwartaal 0 over.
Of je betaalt ieder kwartaal wat je moet betalen en verrekend dit bij de laatste btw-aangifte van het jaar.
ik weet eerlijk gezegd niet hoe het zit als je al 1 kwartaal betaalt hebt.

Dus wat je kunt doen om zeker te zijn is gewoon te betalen voor kwartaal 3 en dan bij 4 heel 2018 verrekenen.

Voorbeeld:
je hebt voor kwartaal 1 200 betaalt
kwartaal 2 200
kwartaal 3 200
dan zit je nu op 600.
Als je dan kwartaal 4 ook 200 moet dan heb je in totaal 800. Dan geef je 800 op bij 5d en dan krijg je 600 euro terug bij kwartaal 4.

(het zou dus ook kunnen zijn dat als je bij kwartaal 3 ook 200 invult en bij kwartaal 4 600 dat je in kwartaal 3 niks betaalt en voor kwartaal 4 400 euro van kwartaal 1 en 2 terugkrijgt.)

Ik kijk de aankomende aangiftes even aan. In iedergeval bedankt voor de uitgebreide uitleg. :)

Geen probleem, succes!

Voor de volledigheid... Indien je inderdaad onder die grens blijft, dan moet het bedrag van de kor, wel als opbrengst worden opgegeven en daar betaal je dus inkomstenbelasting en premie zfw over :)

Voor starters altijd taaie materie, is meer werk voor boekhouders en fiscalisten....