Hallo,

Ik ben sten, 18 jaar en nu 4 jaar eigenaar van een reparatie. Bijna 3 jaar is het een officieel bedrijf, kvk sinds mijn 16e. Ik repareer iPhones en iPads met mijn bedrijf, maar ik merk dat ik steeds liever een vast inkomen wil genereren aangezien ik nu 18 ben en meer privé kosten heb (zorg, auto etc). Ik werk vanuit huis en merk dat ik steeds minder klanten krijg, omdat klanten tegenwoordig steeds meer naar een proffessionele bedrijfslocatie neigen, wat ook logisch is. Dus ik was al een tijdje opzoek naar iets anders wat ik als onderneming kon gaan doen.

Nu werd ik laatst contact door een concurrent van mij, die overspoeld wordt door klanten. Hij werkt ook fulltime als zzp’er bij een vriend van hem (andere bedrijfstak), en repareert ‘s avonds voor zijn eigen onderneming. Hij kan het niet meer aan en zocht naar iemand die het over kon nemen. Aangezien ik in mijn examenjaar zit heb ik ook niet de tijd om zijn bedrijf over te nemen en alle klanten te helpen, dus ik heb aangeboden om een paar dagen in de week over te nemen van hem. Een soort samenwerkingsverband dus.

Na een leuk gesprek klikte het goed, en hij stelde voor om mij als ZZP’er voor de reparaties die ik doe te betalen, en dat er dan een marge voor mij op de winst op zit. Dit doe ik dan vanuit zijn bedrijfsnaam en bedrijfspand, en mijn onderneming zal ik moeten opzeggen omdat ik niet uit 2 namen wil werken die bij wijze van spreken met elkaar concurreren. Tevens zit er op iedere reparatie een bepaalde marge, en kan hij juist de reparaties met de minste marges aan mij geven. Hij is immers de eigenaar en ik zal vrij weinig in te brengen hebben in deze vorm.

Voor hem is het een win win situatie, aangezien hij alle reparaties kan doen dmv mijn hulp en ook klanten die naar mijn bedrijf gingen nu aantrekt, ik zal ze immers een mail sturen dat ik nu vanuit het andere bedrijf werk. Ik zal het ondernemen ook erg gaan missen en ondanks dat ik meer inkomen zal genereren dan met mijn eigen bedrijf voelt het toch niet goed.

Ik snap alleen wel dat hij mij niet zomaar als een soort ‘partner’ in zijn bedrijf maakt, het bedrijf bestaat al 6 jaar en maakt goede omzetten en heeft een hele goede naam in mijn stad. Aan de andere kant is hij wel afhankelijk van mij aangezien hij het werk niet meer aankan en ik kan hem als enige uit de brand helpen (andere concurrenten heeft hij ook al benaderd en die waren geen optie).

Hebben jullie misschien ideeën hoe ik met hem kan samenwerken? Maar dat ik ook zeggenschap heb in het bedrijf van hem zonder dat ik meteen alles voor zijn gevoel overneem? Hij zal nog steeds de meeste uren maken namelijk.

Ik hoor graag van jullie.