BTW van workshops met verblijf berekenen

Abonneer

Wanneer ik een training/workshop inclusief gehuurd verblijf ( overnachtingen en maaltijden) aanbied, moet ik dan 21% btw berekenen over het totaal bedrag,
of kan ik het opsplitsen in 21% voor de training en 6% accommodatiekosten? Ik heb zelf eerder wel eens trainingen gevolgd waarbij op de factuur deze kosten gesplitst vermeld stonden, maar is dit wel correct?

•De website van de belastingdienst noemt: Biedt u meerdere goederen en diensten voor 1 prijs aan, maar moet u die als afzonderlijke goederen of diensten behandelen? Dan moet u de vergoeding splitsen als voor de afzonderlijke delen een verschillend btw-tarief geldt. U splitst de vergoeding op basis van de gangbare prijzen die gelden voor de goederen en diensten die u voor 1 prijs hebt aangeboden. Geeft een splitsing op basis van de kosten van de goederen en diensten een beter beeld van de samenstelling? Dan mag u de splitsing daarop baseren als u dat kunt aantonen in uw administratie.
Dus...als ik een factuur met 6% ontvang van de accommodatie dan kan ik het ook wel splitsen op de factuur die ik naar mijn klant verstuur?

Het schijnt nogal ingewikkeld te zijn. Na een uur met de belastingdienst voor ondernemers gesproken te hebben, zijn ze er nu van overtuigd dat ik val onder de reisbureauregeling en dat ik uiteindelijk geen voorbelasting indien voor de gemaakte arrangementskosten van 6% en alleen 21% btw betaal voor de gemaakte winst. Dat is wel erg opmerkelijk en daar heb ik nog niet eerder van gehoord. Meerdere collega's gesproken nu en die splitsen de btw op de factuur naar hun cliënt. Volgens de belastingdienst klopt dat dus niet.......Ik zie door de bomen het bos niet meer.......Wie oh wie heeft hier ook ervaring mee?