Marge bemiddelende partij obv welke uurtarief?

Abonneer

Goedendag,

Graag wil ik peilen wat de normale gang van zaken is.

Het plaatje

Freelancer krijgt: 80
Tussenpartij vangt: percentage uurtarief
Eindklant betaalt: 120

Voorafgaand aan de samenwerking die de freelancer is aangegaan met de bemiddelende partij, laten we ze BP noemen, werd verteld dat zij een marge hanteren van 30%.

Freelancer gaat akkoord. De freelancer krijgt 80 euro per uur, maar ontdekt nu dat de eindklant 120 euro per uur betaalt voor hem aan de BP.

Freelancer haalt verhaal bij BP: als 30% van 80 euro wordt gerekend, zou de eindklant om en nabij de 104 euro moeten betalen, geen 120.

BP zegt dat dit niet klopt, want: wij rekenen over het tarief van 120 euro 30% en trekken dat af van het totaal, dus 30% van 120 euro = 36 euro. 120-36=84. We hebben dus niet gelogen en jouw uurtarief is conform de afspraken.

Is dit onzin wat de BP beweert, of is dit hoe het altijd gaat? Ik ging er altijd vanuit dat de marge berekend wordt over het uurtarief van de freelancer. Iemand die dit eerder is tegengekomen?

hallo,

Er valt wel wat voor te zeggen vind ik. Als je van de tussenpartij uitgaat, die 30% marge wil hebben, dan klopt je bovenstaande verhaal wel.
Stel, je verkoopt producten, dan werkt het meestal ook zo:
Als jij een product inkoopt voor 80 euro en je wil 30% marge op het eindproduct hebben, dan zou je inderdaad uitgaan van 80 = 70%. Het eindproduct zou dan 114,29 kosten. de marge is dan 34,29 en dat is 30%.
ze hebben het dus wel afgerond naar 120 en pakken eigenlijk 33,3% marge.
Is er tussen jou en de tussenpartij iets op papier vastgelegd?