waarom omzetbelasting en inkomstenbelasting ?

Abonneer

Ik denk dat het antwoord op mijn vraag vrij simpel zal zijn maar toch:):

Waarom moet je zowel (kwartaalijks meestal) btw omzetbelasting betalen en daarnaast jaarlijks ook inkomstenbelasting invullen.?
Je belasting betaal je toch al kwartaalijks met de btw?

mvg

Ricardo

Waarom? Omdat je in Nederland woont haha.

Btw is eigenlijk een soort belasting op goederen en diensten. Je betaalt btw als je iets koopt in de supermarkt. De btw betaalt de consument uiteindelijk. Jij als ondernemer krijgt btw als je iets verkoopt en betaalt btw als je iets koopt. Maar al jouw btw die je krijgt moet je betalen aan de belastingdienst en alles wat je betaalt krijg je weer terug van de belastingdienst. Je bent dus eigenlijk altijd btw-neutraal :)
Maar de consument betaalt btw als ie iets koopt, maar kan deze btw nooit terugvragen. Daarom is de consument uiteindelijk degene die btw betaalt. Als jij veel voor je bedrijf hebt gekocht in een kwartaal, dan krijg je veel btw terug. Heb je veel verdient, betaal je deze btw. Je moet het zo zien dat die btw eigenlijk nooit van jou is. Het is extra. Je moet dus ook altijd de btw doorrekenen aan je klanten (en dus altijd uitgaan van bedragen exclusief btw als je een bedrijf hebt).

Inkomstenbelasting betaalt iedereen die werkt. Of je nu salaris krijgt of een bedrijf hebt, je moet inkomstenbelasting over je (de naam zegt het al) inkomsten. Als werknemer betaal je gewoon inkomstenbelasting, als zzper kun je je inkomsten laag houden door gebruik te maken van aftrekposten (zoals de zelfstandigenaftrek). Zo hoef je tot iets van 20000 euro (dacht ik uit mn hoofd) geen inkomstenbelasting te betalen als je zzper bent.
Hopelijk kun je hier wat mee:)