Loonheffing en Arbeidskorting

Abonneer

Even een korte vraag waarop ik verschillende antwoorden op kan vinden.

Als je volledig ondernemer bent (eenmanszaak) met alle voorwaarden van dien.

Kan je dan de arbeidskorting en Loonheffing berekening toepassen op het te betalen inkomsten belasting? of zijn deze alleen toepasbaar in loondienst.?

Voor ondernemers zijn de regels van loonheffing niet van toepassing, die gelden uitsluitend voor werkgevers met personeel. Maar een (fulltime) ondernemer heeft via de inkomstenbelasting (aangifte) wel recht op de arbeidskorting en de algemene heffingskorting. Bij een parttime werknemer / ondernemer worden beide inkomsten bij elkaar geteld en daarover worden heffingskortingen dan berekend. De hoogte hangt voor de arbeidskorting af van de inkomsten uit arbeid en de algemene heffingskorting van het belastbare inkomen in Box I (wonen en werk).

Dus de Arbeidskorting wordt berekend over de winst voordat ik de aftrekposten eraf heb gehaald en de Heffingskorting na de aftrekposten ( daadwerkelijke belastbaar inkomen) ?

De arbeidskorting wordt berekend over de fiscale WINST (=inkomsten min kosten), maar zonder rekening te houden met de eventuele fiscale aftrek MKB vrijstelling, startersaftrek en zelfstandigenaftrek. De algemene heffingskorting wordt berekend over het totale inkomen in BOX I, bij winst uit onderneming NA aftrek MKB vrijstelling etc, aftrek eigen woning, zorkosten en giftenaftrek, aftrek premies lijfrente en arbeidsongeschiktheid e.d.

Oke helder :)

Laatste vraag aangezien ik pas voor de eerste keer aangifte ga doen volgend jaar, waarschijnlijk vraag ik hulp van een expert. Maar wil graag weten hoe het werkt.

Ik neem aan dat de aftrek posten gekozen kunnen worden tijdens het invullen van de IB en dat de Arbeidskorting / heffingskorting dan automatisch worden berekend? Uiteraard met de juiste informatie die ik volgens het lijstje van de belasting dien aan te dragen.

Heel erg bedankt voor je hulp :)

Alle pakketten die geschikt zijn voor elektronische aangifte zullen de arbeidskorting en overige heffingskortingen aan de hand van de aangiftegegevens laten zien, anders kan je ook niet zien wat je moet betalen c.q. terugontvangt. Als er een partner is, dan zal die aangifte gekoppeld worden, zodat .b.v. bij de eigen woning de gunstigste verdeling wordt berekend. Uiteraard is het an de hand van de tarieven en overzicht heffingskortingen met de hand te controleren.