Hallo ik ben nieuw op dit forum en heb meteen een vraag :),

Even uitleg.
Ik run al 2 jaar een nette massage beauty salon. Nu ben ik bevriend met iemand die hetzelfde vak kan uitoefenen als ik. Zij werkt vanuit huis ook zelfstandig maar heeft geen inschrijving bij de kvk. De hoeveelheden die ze werkt zijn klein genoeg om onder de noemer resultaat overige werkzaamheden te vallen.

Omdat ik af en toe wel hulp kan gebruiken in mijn salon overweeg ik een samenwerking. Dit zal niet wekelijks zijn en ook niet standaard dagen/tijden. Het werk wat ze doet (masseren) krijgt ze zelf een groot gedeelte van de omzet van en ze mag ook haar eigen klanten in mijn salon onder handen nemen.

Voor mij is dit ideaal want dan kan ze bijspringen als het nodig is. Mijn salon staat niet op sommige tijden "leeg" en zij kan op deze manier ook bij mij thuis werken en dat is voor haar ideaal omdat ik specifiek een massage ruimte heb.

Dat ze geen werknemer is, is voor mij wel duidelijk. Dat zal voor de fiscus ook geen probleem zijn. Ze werkt zelfstandig ook voor andere klanten dus ik zal niet als enigste inkomstenbron worden gezien.

Waar ik tegenaan loop:
Ze is deels afgekeurd en mag ongeveer 10 uur per week bijverdienen. Ze wil natuurlijk niet boven deze uren uitkomen omdat haar uitkering dan in gevaar komt. Dat zal ook geen probleem zijn omdat ze in mijn ruime maximaal 2 klanten van een uur per week behandeld. Omdat ze zo weinig werkt word ze niet gezien als ondernemer en hoeft ze dus ook geen inschrijving te hebben bij de kvk en heeft ze ook geen BTW nummer.
Ze kan mij dus geen factuur sturen van haar gewerkte uren. Als ik een klant heb voor haar dan betaald ze meer aan mij voor de ruimte. Als ze zelf een klant aanbrengt dan betaald ze alleen een all in huurprijs (deel van de omzet) dit is voor het gebruik van de ruime, elektriciteit, de olie, handdoeken etc.

Hoe ga ik dit in mijn administratie verwerken? Kan ik haar een bon laten schrijven wat dan geen officiƫle factuur is waarin ze haar uren vermeld en dat ze bruto is betaald? Moet ik haar een factuur sturen voor het all in huren van de ruimte? Zijn hier dan speciale huur regels voor? Ik wil niet dat ze na 2 jaar ineens het recht heeft om de ruimte altijd voor 2 uur per week te gebruiken. Hebben jullie nog een andere suggestie?

Ze geeft zelf aan dat ze het zelf bijhoud thuis ook wat haar andere inkomsten zijn en dat ze dit als resultaat overige werkzaamheden opgeeft. Ik vind dat helemaal prima maar als ik nergens een bonnetje of iets dergelijks heb, kan ik dan gedoe krijgen met de fiscus mochten ze mijn administratie controleren? Het lijkt mij dat ik een soort van "bewijs" nodig heb. Ik kan haar toch slechts gewoon haar verdiende deel uit de kas contant meegeven want het lijkt mij dat dit dan word gezien als zwartwerken ondanks dat ze alles netjes opgeeft. Het lijkt mij ook niet dat ze mij zomaar geld kan geven voor de ruimte. Het zal toch ergens als inkomsten geregistreerd moeten worden?

Nu is het zo dat mijn klanten mij ook geen bewijs geven dat ze geweest zijn. Ik neem het geld gewoon aan en noteer het in mijn administratie. Kan ik vermelden inkomsten all in verhuur kamer?

Alvast bedankt voor jullie mening.

Groeten Els