Hallo!

Ik ben startende met mijn bedrijf Tez Art & Design, mijn bedrijf gaat officieel begin volgend jaar de lucht in maar ik ben nu alles al aan het klaarzetten voor de start.

Nu ben ik bezig met het opstellen van mijn webshop (www.tezartdesign.eu) maar moet eerlijk zeggen dat ik maar weinig soep kan maken van de regelgeving mbt de BTW binnen en buiten de eu.

Internationaal zijn de producten uitsluitend digitaal, het betreft pakketten met (informatieve) illustraties. Er wordt enkel informatie verschaft en illustraties en ontwerpen aangeboden over verschillende onderwerpen waar geen land bezwaar tegen zou hebben.

Ik ben nu bezig met de Hikashop te integreren in mijn joomla website maar ik heb problemen met bepalen of ik nou wel of niet btw moet rekenen en waar die wanneer van toepassing is.

Ik was in de veronderstelling dat je nergens btw hoeft te rekenen behalve in Nederland en dat ik verder ook niet te maken krijg met de btw zolang mijn producten niet in Nederland worden afgenomen. Maar ik lees nu van alles over drempels en inschrijven in andere landen... Ik wil dat allemaal niet, ik wil gewoon aan de slag met mijn webshops (1 gelocaliseerd in NL op mijn eigen website en mogelijk een paar elders zoals Etsy) en niet teveel rompslomp, ik wil het allemaal zelf feilloos bij kunnen houden zonder mijn brein in een belastingdiensthoudini te moeten veranderen. Helaas zijn wetgeving en financiƫn niet mijn sterkste punt, dus hoe makkelijker hoe beter!

Wie kan concreet uitleggen wat mijn plichten zijn mbt btw binnen Nederland, EU en wereldwijd en evt hoe ik dat correct instel op mijn webshop?
Kan iemand mij uitleggen hoe het zit met die drempelwaardes? En tot hoeverre ik daarmee te maken krijg met digitale producten?

Thanks!