VAR wordt afgeschaft

Abonneer

Hoi!

Hoe zit het nu met die afschaffing van de VAR? Ik zie er vanalles over op internet, maar kan iemand een beetje uitleggen wat ik nu moet doen na 1 mei?
Alvast bedankt voor jullie reactie!

Je hebt nu een VAR? Het is misschien wat lang om het hier uit te leggen, maar de VAR en nu ook de DBA zijn bedoeld om schijnzelfstandigheid aan te pakken. Als je nu een VAR hebt, betekent het in principe dat je 'erkend' als zelfstandige bent.
De modelovereenkomsten (na 1 mei) zijn ervoor om twijfelgevallen te dekken. Als jij (meer dan) 3 opdrachtgevers per jaar hebt en aan alle richtlijnen voldoet om zelfstandig ondernemer te zijn, hoef je (net als in tijd van de VAR) niet zoveel zorgen te maken.
Het punt zit 'm onder andere in dat veel zzp'ers min of meer in loondienst van de opdrachtgever zijn, zie het bekende voorbeeld van PostNL.

Ik heb een VAR nu idd. En verschillende klanten, meer dan drie. Moet ik dan na 1 mei met al die klanten zo'n overeenkomst tekenen?

Nee in principe niet. Als je veel verschillende opdrachtgevers hebt en je dus echt zelfstandig bent, heb je geen overeenkomsten nodig. Het kan wel zijn dat opdrachtgevers gaan eisen een overeenkomst met jou te sluiten. Maar dat moet je met hen overleggen.

Er is inmiddels veel jurisprudentie over de VAR- verklaring. Rechtbanken en Hoven hebben hier al diverse uitspraken over gedaan. Waar het in de meeste uitspraken om draait is dat men zich gedraagt als ondernemer. Deelnemen aan het economisch verkeer en bedrijfsrisico's lopen. Art. 3.4 en Art. 3.5 regelen het zelfstandig uitgeoefende beroep en de ondernemer. Het aantal opdrachtgevers niet niet in die mate relevant dat ze daarop de ondernemersaftrek weigeren. De modelovereenkomsten is aardig bedacht door de belastingdienst. Echter is in de rechtspraak de jurisprudentie al gevormd. Gedraag je als ondernemer, dan komt alles goed.