Kleine ondernemersregeling 2020

Abonneer

Beste,

Even voorstellen ik ben Jack en heb sinds mei 2018 een facilitair bedrijf. Aangezien ik een parttime-ondernemer ben en ik net onder de 20.000 euro per jaar omzet kom ik in aanmerking voor de nieuwe KOR-regeling die ingaat op 01-2020.

Na een gesprek met me boekhouder werd ik niet veel wijzer aangezien hij mij kwijtraakt als klant als ik mijzelf aanmeld voor deze nieuwe regeling.

Nu vroeg ik me af wat de voor en nadelen zijn van deze nieuwe regeling.
Kan ik me zakelijke rekening opzeggen? (aangezien je toch geen btw meer verrekend en geen administratie meer hebt).

Alvast bedankt voor alle hulp!

Hallo Jack,

De voor en nadelen van de rekening zijn hetzelfde: je hoeft geen btw-aangifte meer te doen. Dit kan handig zijn, want het kost minder werk. Ook is het zo dat je goedkoper uit kan zijn, als je klanten particulieren zijn (je hoeft namelijk geen btw meer door te rekenen). Als je klanten bedrijven zijn, maar het voor hen niet uit, want die kunnen de betaalde btw terugvragen. Je hoeft ook geen administratie meer voor de btw te doen, misschien vind je dat makkelijk. Dat zijn dus de voordelen.
Maar je kunt ook voordeel halen uit de btw-aangifte, bijvoorbeeld als je meer hebt gekocht dan verkocht. Je krijgt dan de btw terug. Je kunt nu dus nooit meer de btw terugvragen als je iets koopt voor je bedrijf. Als je veel met inkoop te maken hebt, lijkt de nieuwe regeling niet echt voordelig voor jou. Als je dit niet hebt, zou het kunnen werken.

Je hebt geen administratie meer voor je btw, wel voor je inkomstenbelasting. Je moet nog steeds je winst opgeven. Als jij dat makkelijker vindt via een zakelijke rekening, kan dat. Je kunt dan wel makkelijker zien wat je allemaal voor je bedrijf hebt gekocht en verkocht. Als je alleen maar een paar klanten hebt, waar je wat geld mee verdient, kun je erover denken om die zakelijke rekening op te zeggen.

Dank Alex voor je bericht! Duidelijke uitleg hier kan ik wat mee!