Voorraadbepaling

Abonneer

Beste mensen,

Ik heb een boek uitgegeven en moet eind van het jaar mijn voorraad waarderen. Situatieschets (excl. BTW):
Drukkosten 25.000 euro voor 6.000 stuks, Sponsering 4.000 euro, bijdrage uitgever 18.000 euro. Werkelijke kosten voor mij dus 3.000 euro.
Van ieder boek dat de uitgever verkoopt krijg ik nog een extra bedrag van 15 euro. Dit boek ik maandelijks als omzet.
Stel nu dat eind van het jaar 3.000 (50%) exemplaren verkocht zijn. Waardeer ik mijn voorraad dan op 3.000 euro x 50% - 1.500 euro, of moet ik er rekening mee houden dat er in de voorraad van 3.000 stuks nog een potentiële winst zit van 3.000 stuks x 15 euro?
Met de tijd die ik erin gestoken heb, heb ik niets gedaan (anders dan deze in mijn urencriterialijst opnemen).

GinRin

Er zijn hele boeken geschreven over alleen dit onderwerp, maar ik zou het simpel houden. De belastingdienst meldt wel enige uitzonderingen, maar daar zit deze niet bij.
De normale procedure is de voorraad tegen (historische) kostprijs te waarderen. Voor jou is dit inderdaad die € 1500.

Maar kijken we naar de gehele keten, dan is van de initiële kostprijs van € 25.000 nu de helft ten gelde gemaakt. Waardering tegen de helft van dat bedrag, dus € 12500, is te motiveren, en eventueel trek je de sponsoring ad 4000 er af, dus € 21000 en daar de helft van.
Het lijken mij bedrijfseconomisch betere waarderingsgronden, maar het gaat jou natuurlijk om fiscaal.

Kijk wat beter uit komt: die eerste van € 1500 is zeker te beargumenteren zonder verder door te vragen, en voor de andere beide zou ik in dit geval toestemming vragen bij de inspecteur der belastingen.