ZZPer en Stichting en KOR

Abonneer

Een vraag over de nieuwe KOR.
Ik heb een bedrijfje wat zich bezighoudt met het helpen van operazangers op de arbeidsmarkt.
Tot nu toe deed ik dit als 1 manszaak. Ik geef bv. les, coach, organiseer workshops en maak voorstellingen met de mensen uit deze doelgroep. In principe is dit niet uit op winstbejag, maar ik wil natuurlijk wel zelf ook
graag een boterham verdienen.
Bij de organisatie van een concert/voorstelling gaat dit soms om grotere bedragen die als omzet worden gezien, bedragen tussen 2000 en 5000 euro. Ik hoor hiervoor de zangers en andere artiesten in, maak kosten voor decor
en kleding en kosten van repetities en begeleiding door pianist. Uiteindelijk is er ca. 10% mijn eigen inkomen, de rest gaat voornamelijk naar het inhuren van andere artiesten die mij factureren voor hun diensten.
Dat het hele bedrag bij mij nu als omzet wordt gerekend is natuurlijk heel erg scheef, aangezien mijn inkomen maar 10% hiervan is.
Ik overweeg om nu een Stichting op te richten (waar ik al langer over wik en weeg) zodat ik de concerten kan doen onder de Stichting, de artiesten de stichting factureren en ook ik de stichting voor mijn inkomsten, die 10%, een
factuur stuur. Hiermee is dan de omzet van mijn ZZPbedrijfje in ieder geval zoals het echt qua inkomsten is.
Iemand hier ervaring mee? Zie ik dat goed?
Mijn doelstellingen voldoen wel aan de eisen van een stichting, dat is het probleem niet. Tot nu toe heb ik de knoop niet doorgehakt omdat ik vrij wilde zijn in mijn (o.a. repertoire) keuzes en het moeilijk vind om een bestuur te vinden dat ik kan vertrouwen hierin...(macht doet soms rare dingen met mensen).
Alvast dank voor jullie visie.

Hallo!

Waarom wil je gebruikmaken van de nieuwe KOR? Het hebben van veel omzet op papier is niet zo'n probleem. Als jij via de nieuwe KOR goedkoper uit kan zijn (of meer voor jezelf over kan houden), doordat je geen btw meer hoeft te rekenen. Maar zo te zien werk je veel met bedrijfjes (de artiesten factureren namelijk naar jou) en die willen graag de btw die je mag rekenen terugvragen, toch?
Er is een verschil tussen winst (inkomsten) en omzet. Dat je omzet hoog is, maar je winst uiteindelijk laag, hoeft geen verschil te maken. Je kunt namelijk alle kosten die je maakt (decor, kleding, maar ook de kosten voor de artiesten) wegschrijven op jouw bedrijf. Dat kan belastingtechnisch heel handig zijn.
Dit zou je echter even met een boekhouder moeten overleggen. Een stichting KAN zeker fiscaal voordelig zijn, maar het kan ook zeker voordelig zijn om alles op je eigen bedrijf te hebben. Er zijn verschillende regelingen waar je als bedrijf gebruik kunt maken (investeringsaftrek, ondernemersaftrek etc.).
Kortom: leg je situatie even voor aan een boekhouder, die kan jou waarschijnlijk een heel tijd op weg helpen.
Succes!

Ik ben sinds 2004 ZZPer en heb sinds die tijd alles op mijn bedrijf gezet. Ik bleef altijd netjes onder de jaarlijkse 1387,00 btw oude KOR grens.
Ik heb me nu voor de nieuwe KOR aangemeld omdat ik er anders, met mijn netto jaarinkomen van 8.000-10.000 ineens dus 1387,00 per jaar op moet inleveren.

Ik heb nu het plan om de concerten/voorstellingen vanuit de stichting te doen, maar mijn overige werkzaamheden: zelf optreden, lesgeven, coachen, workshops geven gewoon als ZZPer te blijven doen, en voor mijn aandeel in de concerten de stichting te factureren. Hierdoor blijven mijn inkomsten ongeveer wat ze waren, maar valt die grote omzet (waarvan dus maar 10% mijn inkomen is) niet meer onder mijn bedrijf. De bedrijfskosten zoals kostuums heb ik al nodig voor de repetities en workshops dus kan ik nog steeds van het bedrijf aftrekken (behalve de btw).

Ik ben niet thuis in de regelgevingen rond stichtingen dus het kan zijn dat daar belangrijke adders onder het gras zitten. Maar bekeken vanuit je eigen bedrijf mag het volgens mij en zit je redenering goed in elkaar. Het lijkt welhaast een hiaat in de KOR wanneer een stichting zo'n makkelijke oplossing is om je omzet te drukken. Je kunt dan dus zonder BTW factureren waardoor je 20% goedkoper bent of die 20% in eigen zak kunt houden dan wanneer je door alle omzet (grotendeels noodzakelijke onkosten) uit de KOR geknikkerd wordt. De stichting kan dan wel BTW moeten betalen over zijn inkomsten maar over jouw facturen kan de stichting geen BTW terugvragen. (Je factuur valt onder de KOR). Er loopt dan dus geld uit de stichting tenzij jij je facturen niet zo hoog maakt dat dat gebeurd en de balans er in houdt. Dan blijft dus in wezen wat je anders aan BTW kwijt was nu hangen in de stichting. Als je dat op een gegeven moment tóch op wilt nemen weet ik niet wat er gebeurd: Je eigen stichting 'failliet' gefactureerd? Zoals gezegd. Ik ben niet thuis in stichtingen.

De kosten voor mijn bedrijf zitten 'm niet in de concerten die ik organiseer maar in de workshops die ik organiseer. De workshops en lessen blijven onder mijn ZZPbedrijf zitten omdat die qua omzet/eigen inkomsten reeel zijn. De concerten koppel ik los in de Stichting omdat ik van die omzet zelf maar max.10% als eigen inkomsten heb. Die factureer ik dan aan de Stichting.

Aangezien mijn jaarinkomen zelden boven de 10.000 netto (door geven workshops, lessen etc) uitkomt vind ik dat eerlijker. 1387 euro inleveren op een jaarinkomen van 10.000, door niet in de nieuwe KOR te gaan is een absurd hoog bedrag, en met de omzet boven de 20.000 (terwijl ik zelf daar 10% van heb) te komen vind ik niet eerlijk en niet reeel.

Ik heb wel eens gehoord van verenigingen die bepaalde btw via een stichting lieten lopen, maar volgens mij kan dat nu niet meer. Maar dat was bij een vereniging en nogmaals, volgens mij kon dat nu niet meer. MAar net als Rinus zit ik niet goed genoeg in de stichtingen.

Ik snap dat je het vervelend vindt dat je opeens een belastingvoordeeltje ad € 1387 moet missen (of de helft ervan want je betaalde er nog wel ink bel over), maar dat hebben meer zzp'ers.

Maar het was wel een voordeel speciaal verbonden aan de zzp'er. Het is dus niet zo, dat je nu naar een stichting over kunt stappen en dan het voordeel alsnog incasseren.

Zoals jij, werkend in de kunstsector, is overgang naar een stichting niet bij voorbaat kansloos. Je zult dan vanuit je zzp-schap facturen moeten sturen naar de stichting....en daar moet dan alsnog btw over betaald worden.

Alleen als je facturen stuurt naar consumenten (en dat zijn die artiesten niet - het is voor hen geen hobbyisme?) zit er nog een btw-voordeel op, maar daar heb je geen stichting voor nodig.

Nee, het is geen hobbyisme! Wij zijn mensen met een afgeronde HBO (of studerenden voor) opleiding in de kunst. Geen hobbyisten.

Mijn ZZP bedrijfje blijft zoals het is, alleen onder de nieuwe KOR. maw geen btw meer. Want mijn persoonlijke omzet blijft onder de 20.000.

Dat geldt dan toch ook voor de factuur die ik als "producent" stuur naar de Stichting? (ik zit niet in het bestuur vd stichting) Waarom zou dat dan ineens wel met btw moeten?

Wat zzpr volgens mij bedoelt, is als de artiesten geen ondernemers zijn (geen eigen bedrijfje hebben, niet ingeschreven zijn bij de kvk) dat dan de KOR voordelig kan zijn. Het gaat niet om het woord hobbyisme, rustig maar.
Het voordeel van die (nieuwe) KOR is dat je geen btw meer rekent. voor particulieren (consumenten) is dat voordelig want die kunnen geen btw terugvragen. Bedrijven willen juist wel graag btw terug kunnen vragen, daar is die KOR dus niet voordelig voor.
Maar zoals jij aangeeft, als je alleen factureert aan de stichting, maakt dat niet uit, want het is jouw stichting. Dus als het voordeel oplevert is het wat dat betreft voordelig. Dan blijft nog wel nog steeds de vraag of het mag/ fiscaal kan.

Fiscaal niks frauduleus aan.
Ik heb het tot nu toe allemaal onder ZZP gedaan.

Eigenlijk had ik, gezien de aard van het bedrijfje (beginnende zangers de kans geven ervaring -specifiek, operarollen leren en uitvoeren- op te doen) al veel eerder een stichting moeten worden voor het aanvragen van subsidies etc. De nieuwe KOR is de druppel om dat nu eindelijk te doen.

Voor de IB viel alles onder mijn inkomen, maar omdat ik al die kosten had en aftrok bleef uiteindelijk alleen maar mijn echte deel over als mijn echte inkomen, en daarover betaal ik belasting. Eerlijke zaak. Qua btw ging dit ook ook.

Nu blijf ik 'aan de pan hangen' omdat het over omzet gaat, terwijl ik qua eigen inkomen nog steeds onder het bestaans minimum blijf. Van dat inkomen kan ik niet ook nog een keer 1345 inleveren.

Als het geen hobby is van de artiesten, maar zij zijn ook zzp'er (of anderszins) dan zal iemand, ergens op enig moment de btw afdragen, hoe je het ook inricht. Als jij factureert aan de artiest, betaalt hij btw en die draag jij (nu wel) af;
Als je een stichting er tussen zet, factureert deze aan de artiest, met btw, en die draagt de stichting af.

Dat was het grote verschil met de oude KOR, daar kon je klant wel btw aftrekken die jij in rekening bracht, maar jij hoefde hem niet af te dragen.

Verder verwijs ik naar het allereerste antwoord van Alex.

En hopelijk ten overvloede: de nieuwe KOR is alleen nog lucratief voor iemand die factureert aan een consument, of iemand die anderszins zelf niet de btw af kan trekken. (een school bijvoorbeeld).

Nu alsnog gebruik maken van de nieuwe KOR kent geen voordeel meer voor je klant, maar je snijdt jezelf in de vingers door geen btw-aftrekbaarheid van de inkopen die je doet.

In mijn ZZP bedrijf heb ik ook veel klanten (leerlingen) die geen btw afdragen. Dus dat is niet het probleem.

Met mijn btw bleef ik altijd ruim onder de 1345, dus die ga ik er zo wie zo op achteruit als ik niet in de nieuwe KOR zit.

Dat de Stichting btw afdraagt is juist goed, omdat de grotere bedragen, die van de optredende artiesten ook btw berekenen.

Ja, het is op dit moment wel heel erg zzp bashen wat onder leiding van Koolmees gebeurt. Vooral de kleine ondernemers zoals bovenstaande hebben er zwaar onder te lijden.
- de Kor gaat er af. Let op: praat liever niet over 'nieuwe Kor'; het is een heel slap aftreksel en voor bijna niemand interessant. dat blijkt ook uit het zeer geringe aantal aanmeldingen tot nu toe.
- je krijgt straks een verplichte AOV door je strot gedrukt. En denk maar niet dat ondernemers zoals hierboven ooit aanspraak kunnen maken op een uitkering
- de zelfstandigenaftrek wordt afgebouwd
- en dan moet je ook nog € 16 per uur gaan rekenen, plus btw dus, terwijl de tarieven bijvoorbeeld in de kunst helemaal niet zo hoog liggen.

en dat allemaal omdat met name de FNV er flink achteraan zit omdat zij zien dat er in de post en in de (thuis)zorg mensen als zzp'er werken die eigenlijk gewoon onder een baas werken

Helemaal mee eens!