Klantenservice meldt ongevraagd aan omzetbelasting

Abonneer

Beste mensen,

Ik heb onlangs een gesprek gehad met een medewerkster van de helpdesk van de belastingdienst over de naam op mijn brieven van de belasting.

Ik heb namelijk een bedrijf maar de naam op de papieren van de belastingdienst staan op mijn persoonlijke naam.
Ik belde om dat aan te laten passen. Hoop gedoen, kon niet veranderd worden... bla bla.
Volgens de medewerkster kwam dat omdat ik een eenmanszaak had.
Vervolgens melde ze mij aan voor omzetbelasting omdat elk bedrijf volgens haar omzetbelasting moet betalen.
Ik vertelde haar dat ik vrijstelling had en onder de KOR viel maar dat maakt volgens haar niets uit.

Nu geeft die persoonlijk naam allerlei gedoe, een Duitse firma kwam met de melding dat de bedrijfsnaam niet klopte met de VIES. (een controle welke het BTW nummer aan de bedrijfsnaam koppelt)
Daar heb ik over gebeld en dat schijnt aangepast te zijn, volgens de VIES klopt de bedrijfsnaam met het BTW nummer.

Maar die naam op de papieren van de belasting staan dus nog steeds op mijn naam, en nu ben ik zelfs aangemeld voor omzet belasting, krijg aangifte papieren en de helpdesk komt er niet meer uit, anders dan dat kunt u later aanpassen, of u kunt ontheffing aanvragen.

Concreet heb ik de volgende vragen.

Is het daadwerkelijk zo dat alle ZZP-ers belastingpapieren krijgen met hun persoonlijke naam in plaats van de naam van het bedrijf?

Ik viel eerder onder de vrijstelling van omzetbelasting vanwege de teruggave BTW zonnepanelen, en kreeg in januari de brief dat ik automatisch onder de KOR viel.
Nu heeft die mevrouw van de helpdesk van de belastingdienst mij ongevraagd aangemeld voor omzetbelasting, en dat kan de helpdesk kennelijk niet meer veranderen. Hoe kan ik dit ongedaan maken?

Mvg,

Pim

Het eerste deel klopt: Ik ben per 1 januari mijn onderneming gestart en de adressering is op mijn eigennaam niet op de bedrijfsnaam.

Aanmelden voor de omzetbelasting (BTW) kan eigenlijk niet met zoveel woorden want je bent in wezen omzetbelasting plichtig er zijn alleen wat vrijstellingen en bijzondere situaties zoals de KOR er één van is. Waarschijnlijk heeft ze je afgemeld voor de KOR. Dan zou je afmelding effectief worden vanaf 1 april (bij normale ondernemers het eerstvolgende tijdvak). En moet je vanaf dan BTW gaan opgeven en terugvragen.

Of die afmelding als een 'dwaling' aangemerkt kan worden en voor die tijd omkeerbaar is weet ik niet. Als je er geen behoefte aan had dan hoop ik het wel voor je want eenmaal eruit kom je er 3 jaar niet meer voor in aanmerking.

Omgekeerd heb ik iets soortgelijks: Ik ben door mijn zonnepanelen ongevraagd de nieuwe KOR ingerold. Net nu ik mijn onderneming startte. Kan ik in de opstartmaanden, net nu ik veel investeringen heb natuurlijk geen BTW aftrekken! En de vraag of ik dan later een suppletie aangifte kan doen kon ze niet beantwoorden (maar ik vermoed van niet want, het vooraf vastleggen is nu precies het idee van de nieuwe stijl KOR).

Ha Rinus,

Dank voor je antwoord, het is helder.

Dat van die naam zit mij nog niet helemaal lekker, maar goed, wat is kan ik niet veranderen, en de belastingdienst veranderen zal zeker niet lukken. :D

Nou ja ik heb ook een brief naar de belastingdienst gestuurd, ik zat inderdaad in het KOR, en gezien de omvang van de WZH zou dat nog wel even zo blijven.
Ik denk dat ik met terugwerkende kracht BTW plichtig ben geworden want ik moest aangifte doen van het eerste tijdvak dat mijn bedrijf gestart is in 2019.
We gaan het wel zien, straks mag het misschien digitaal dan is het wellicht minder gedoe.

Nogmaals dank Rinus.

Dag Rinus,

Dank voor je reactie.

Dat van die naam zit mij nog niet helemaal lekker, maar goed, als het zo werkt kan ik er weinig aan veranderen.

Ik ben denk ik met terugwerkende kracht BTW afdracht plichtig want ik moet de BTW invullen vanaf het moment dat ik gestart ben in 2019.
Ik heb ook een brief bij de aangifte gedaan, de belastinginspecteur kan meer, misschien kan het ongedaan gemaakt worden.
Ook mag ik het straks digitaal doen dan gaat het wellicht makkelijker. We gaan het wel zien.

Nogmaals dank voor je antwoord Rinus.

Mvg,

Pim

Oeps... ik kreeg een melding dat er een fout opgetreden was... Niet dus. ;)

@Moderator: Ja die foutmelding krijg ik ook steeds.

Hoi Pimvh,

Dat is nuttige info. Jij hebt blijkbaar per ongeluk bereikt wat voor mij de oplossing kan zijn. Je zegt dat je BTW moet invullen; Normaal doe je dit aan het eind van het Tijdvak. Heb je na die aanmelding voor de BTW een brief gekregen of iets dergelijks van de inspecteur waar je meteen je btw van 1 januari tot nu op moest invullen ofzo? Of val je onder een maandelijkse BTW opgave plicht o.i.d. ? (Ik weet dat het bestaat maar weet niet wanneer je daar onder zou vallen.)

Het geeft mij in ieder geval hoop dat ik alsnog de BTW van mijn investeringen in mijn opstartfase af kan trekken. Zou mooi zijn.

Dag Rinus,

Ik kreeg een standaard brief met als kop "vaststelling belastingplicht".
Daarin staat dat ik beoordeeld ben dat ik belastingplichtig ben voor belastingen.
Verder staat er in die brief dat ik ook aangifte moet doen over de al verstreken periode. De helpdeskmedewerkster heeft geen half werk afgeleverd dus.

Achterop staat een lijstje waar het om gaat.
Het belastingmiddel Omzetbelasting
Aangifte tijdvak kwartaal
Een mijn BTW nummer.

Daar zat zo'n aangifte formulier "Aangifte omzetbelasting" bij met daarop ingevuld de datum van het starten van de onderneming.

Het lijkt mij dat je in jouw geval de helpdesk kunt bellen en kunt vragen of ze jou aan willen melden voor omzet belasting. (en dan vanaf het begin)
Kennelijk kan zo'n medewerker wel aanmelden maar niet afmelden.

Ik hoop dat je het geregeld krijgt.

Mvg
Pim

Heel erg bedankt Pim!

Die brief is inderdaad hetzelfde als de brief die ik gehad heb. Maar bij mij was de conclusie dus precies omgekeerd: dat ik níet belastingplichtig was. En ik kreeg dus geen nieuw identificatienummer. Ik kreeg dat dus niet 123 hersteld bij de belastingtelefoon maar dat kwam ook omdat ze me niet tijdig met een juiste afdeling konden laten praten. Maar ik krijg er vertrouwen in dat ik het dus kan oplossen via die weg. Mijn schriftelijke bezwaarschrift is al onderweg. Maar ik ga nog een keer bellen.

Voor een ieders informatie:

Tijdje terug dus belastingtelefoon gesproken. Employee zou aanvraag indienen bij de Inspecteur voor mijn BTW ID.

Meer werd mij niet duidelijk gemaakt.

Bezwaarbrief opgesteld en ingediend, maar was achteraf niet nodig want:

BTW ID werd aantal dagen later verstrekt, met tegelijkertijd de mededeling dat ik per kwartaal BTW aangifte moest gaan doen (met terugwerkende kracht) ingaande vanaf 1 januari. Ik moet voor het eerste tijdvak de aangifte op papier doen (formulieren schijnen ook nog gestuurd te worden maar dat check ik nog even dubbel natuurlijk; ik ga niet te laat aangifte doen en meteen eerste boete ontvangen.)