Telt zakelijke spaarrekening als eigen vermogen

Abonneer

Zoals de titel beschrijft heb ik een vraag omtrent mijn zakelijk spaarrekening.
Ik ben een beginnende ZZP'er en wil vanaf dit jaar huurtoeslag aanvragen. Hiervoor vragen ze naar het bedrag van mijn eigen vermogen.
Ik heb me ooit laten vertellen dat het kapitaal op mijn zakelijke spaarrekening niet bij mijn persoonlijk vermogen hoort, maar ik weet het niet zeker..
Graag hoor ik of dit zo is!
Alvast bedankt!

Hoi! Het is zo dat het in een andere box hoort bij de inkomstenbelasting, als het in 'je bedrijf zit'. Je privévermogen zit in box 3, je zakelijke vermogen in box 1. Je hoeft je geld op je zakelijke rekening niet mee te nemen voor je huurtoeslag.
Wel kun je niet zomaar al je geld op je zakelijke rekening zetten. Je moet wel een idee hebben hiervoor, bijvoorbeeld dat je het plan hebt om inversteringen te gaan doen, of dat je bedrijf niet genoeg geld heeft om voort te bestaan.

pento schreef:
Hoi! Het is zo dat het in een andere box hoort bij de inkomstenbelasting, als het in 'je bedrijf zit'. Je privévermogen zit in box 3, je zakelijke vermogen in box 1. Je hoeft je geld op je zakelijke rekening niet mee te nemen voor je huurtoeslag.
Wel kun je niet zomaar al je geld op je zakelijke rekening zetten. Je moet wel een idee hebben hiervoor, bijvoorbeeld dat je het plan hebt om inversteringen te gaan doen, of dat je bedrijf niet genoeg geld heeft om voort te bestaan.

Bedankt voor je reactie! Erg duidelijk!
Ik vraag me wel af hoe concreet die plannen dan moeten zijn..

ja denk niet zo concreet denk ik, als je maar een goede reden hebt om wat geld in je bedrijf te hebben. Stel je koopt (redelijk) veel in, dan is het normaal dat je wat geld in je bedrijf hebt.
als je een omzet hebt van 20 duizend euro, maar je stopt wel 4 ton in je bedrijf, dan ziet dat er raar uit haha.